Od nového školského roka 2024/2025 pôjde na pomoc a podporu pre deti a žiactvo viac financií. Avizuje to Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR. Rovnako avizuje aj zmenu vo financovaní.
Podporné profesie
Kým dosiaľ boli pomoc a podpora financované najmä z európskych zdrojov, od nového školského roka by väčšia časť finančných prostriedkov mala pochádzať zo štátneho rozpočtu.
Drucker by mal podľa riaditeľky školy zverejniť, ako určil výšku príspevku pre učiteľov v Prešovskom kraji
Zvýšiť by sa mal i počet úväzkov pre podporné profesie. Kým v aktuálnom školskom roku pôsobilo na školách temer 7 500 pedagogických asistentov, od septembra vzrastie počet úväzkov o 2 000. Pedagogických asistentov tak bude 9 498.
Zmeny vo financovaní
Zvýši sa aj počet členov školských podporných tímov, a to z aktuálnych 1 357 na bezmála 2 900. Na viac ako tisícku vzrastie aj počet nepedagogických zamestnancov zabezpečujúcich samoobslužné úkony (pomocní vychovávatelia, resp. rodičovskí asistenti). V aktuálnom školskom roku ich je 335.
Drucker obhajoval regionálne príplatky pre pedagógov, ktorých je nedostatok. Na tento účel prerozdelí 60 miliónov eur
„Zmeny vo financovaní si vyžadujú nové spôsoby prideľovania pracovných úväzkov pre pedagogických asistentov. Väčšina pracovných úväzkov bude už financovaná zo štátneho rozpočtu, s minimálnym pokrytím 70 percent počtu úväzkov financovaných z európskych zdrojov v predchádzajúcom školskom roku. Navyše, školy budú môcť požiadať o dodatočné pracovné úväzky pre pedagogických asistentov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom individuálneho zberu požiadaviek v máji 2024, a to prostredníctvom webovej aplikácie na www.vykazy.sk,“ informovalo ministerstvo.
Doplnilo, že rozhodovanie o požiadavkách by malo zohľadniť reálnu potrebu aj udržateľnosť pozícií, a to v závislosti od aktuálnej situácie v školách.
„Rozšírené a zvýšené financovanie podporných opatrení pomôže školám zvládať náročné situácie pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami a v zlepšovaní duševného zdravia,“ vyjadril sa šéf rezortu školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Kľúčová rola
Dané opatrenia napomáhajú rozvoju jednotlivca a kreovaniu prostredia, v ktorom by sa každé dieťa malo cítiť akceptované a podporované.
Drucker nevidí priestor na prepúšťanie zamestnancov z ministerstva školstva. Pre mňa je dôležité doručovať výsledky, uviedol
Pedagogickí asistenti majú podľa ministerstva kľúčovú rolu pri zabezpečovaní individualizácie vzdelávania, i celkovej podpory priamo v triedach, a to obzvlášť pre žiactvo so špeciálnymi potrebami.
„Ich práca zahŕňa adaptáciu učebných postupov, poskytovanie podpory pri učení a pomoc pri prekonávaní rôznych prekážok, či už fyzických, psychických alebo emocionálnych,“ uzatvára MŠVVaM SR.