Termín priznania k dani z nehnuteľnosti sa blíži. Ako ho ovplyvní výpadok katastra?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nehnuteľnosti
Ilustračný obrázok. gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Informačný systém Úradu geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) SR, ktorý využívajú katastrálne odbory okresných úradov, bol 5. januára zasiahnutý rozsiahlym kybernetickým útokom zo zahraničia. Toto spôsobilo úplnu nefunkčnosť katastrálnych služieb a ovplyvnilo mnoho oblastí, ako hypotéky či predaj nehnuteľností.

Katastrálne odbory jednotlivých okresných úradov postupne obnovujú svoju činnosť, avšak objem poskytovaných služieb je stále obmedzený. V súvislosti s blížiacim sa termínom povinnosti podať priznanie k dani z nehnuteľnosti nastáva otázka, ako táto situácia ovplyvní evidenciu dane z nehnuteľnosti.

kataster nehnuteľností
Ilustračný obrázok gettyimages.com

Výpis z katastra nie je povinnou prílohou

Povinnosťou daňovníka nie je prikladať k daňovému priznaniu k dani z nehnuteľnosti výpis z katastra. V prípade ak daňovník nemá list vlastníctva, údaje potrebné pre vyplnenie daňového priznania si môže vypísať z kúpnej zmluvy alebo darovacej a podobne,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca magistrátu Bratislavy Peter Bubla.

Ako dodal, ak správcovi dane budú nejaké údaje v priznaní nejasné resp. budú chybné, bude kontaktovať daňovníka na opravu daňového priznania.

Občanom odporúčame, v prípade ak mali povolený vklad v minulom roku, podať daňové priznanie do konca januára, nakoľko tento termín je daný zo zákona a nie je v našej kompetencii ho meniť, či predlžovať,“ upozornil hovorca hlavného mesta.

Zároveň však doplnil, že v rámci prípadného sankcionovania pre oneskorené podanie daňového priznania, po preverení všetkých skutočností, budú zohľadňovať aj nefunkčnosť katastra. „Pokiaľ ide o overovanie vlastníctva, vieme si skontrolovať tieto údaje, keďže ich máme k dispozícii aj v našom informačnom systéme,“ uzavrel.

Sadzby dane z nehnuteľnosti sú v Bratislave určené na základe katastrálnych území mesta v štyroch pásmach. Osoby staršie ako 65 rokov, ľudia so zdravotným znevýhodnením, ako aj stavby a nebytové priestory určené na šport majú nárok na daňovú úľavu. Konkrétnu výšku dane určí a vyrubí samospráva.

kataster nehnuteľností
Foto: Ilustračné, www.gettyimages.com

Ide o miestnu daň, ktorú ukladá samospráva

Daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti musí podať do konca januára každý, kto v minulom roku nadobudol nehnuteľnosť. „Keďže správcom tejto dane sú obce a mestá, práve samosprávy na základe daňového priznania vyrubia daň,“ priblížil hovorca finančnej správy Daniel Súkup.

Daň z nehnuteľnosti je, na rozdiel napríklad od dane z príjmu, miestnou daňou, ktorú ukladá mesto alebo obec. Príslušnosť sa stanovuje podľa miesta, kde sa nehnuteľnosť nachádza. Podrobnosti o výške dane, znížení alebo oslobodení od dane si určí obec všeobecne záväzným nariadením.

V daňovom priznaní sa uvádzajú informácie rozhodujúce pre výpočet dane, ako napríklad rozloha pozemku, počet podlaží a podobne. „Až na základe týchto údajov mesto či obec vyrubí daň. Tú daňovník zaplatí, až keď mu správca dane pošle výmer s uvedením výšky dane,“ dodal Súkup.

Zvyčajne sa tak stane do 15. mája. Daň je následne splatná do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. K daňovému priznaniu nie je potrebné dokladať dokumenty ako list vlastníctva a podobne. Tie by si úrady mali overiť sami v katastri nehnuteľností.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Finančná správaMagistrát hl. m. SR Bratislava