Ekonomické opatrenia vlády SR súvisiace s ozdravovaním verejných financií zahŕňajú aj zvýšenú daň za sladené nealkoholické nápoje. Avšak takmer dve tretiny Slovákov sa sladených nápojov napriek negatívnym vplyvom na naše zdravie nechce vzdať a nechce si za ne ani priplatiť.
Online prieskum
Vyplynulo to z prieskumu, ktorý realizovala agentúra NMS Market Research v reprezentatívnom online prieskume od 9. do 13. mája 2024.
„Až 64 percent slovenskej populácie nesúhlasí so zavedením zvýšenej dane na sladené nápoje. Podľa všetkého tento názor súvisí skôr so spôsobom života ako s politickými preferenciami. Viac proti zvýšenej dani za sladené nápoje sú mladšie generácie alebo ľudia s nižším vzdelaním,“ uviedla zo zistenia Denisa Lakatošová z NMS.
Potravinári zdanenie sladených nápojov zásadne odmietajú, podľa nich to nebude vplývať na zníženie obezity
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že najväčšia miera nesúhlasu so zdražovaním sa viaže na džúsy (nesúhlasí 75 percent) a ochutené minerálne vody (nesúhlasí 68 percent).
Tieto sladené nápoje zároveň patria v našej populácii medzi tie, ktoré nakupujeme najčastejšie. Naopak pri kolových nápojoch boli Slováci podľa prieskumu zmierlivejší.
Rastlinné mlieka
S ich zdražovaním súhlasilo až 43 percent populácie, čo bolo v porovnaní s ostatnými druhmi nápojov výrazne viac. Pritom ich nakupuje aspoň raz za čas až 79 percent populácie.
Podľa Lakatošovej si tretina populácie môže vydýchnuť, nakoľko nezdražejú rastlinné mlieka.
Za päťkilové balenie proteínu by sme si po novom priplatili 26 eur. SaS chce od daní oslobodiť nápoje pre športovcov (video)
„Z výnimky zo zdražovania rastlinných alternatív mlieka môže mať radosť tretina populácie, ktorá ich zvykne nakupovať. Z nich až 38 percent ich kupuje kvôli zdravotným obmedzeniam seba či iného člena rodiny a ďalších 33 percent kvôli ďalším zdravotným benefitom, ako je napríklad nižší obsah tukov,“ doplnila výsledky na záver Lakatošová.
Online prieskum prebiehal v čase od 09. – 13. mája 2024. Zúčastnilo sa ho 1 020 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov.