Strata zamestnania alebo dlhodobá práceneschopnosť dostanú človeka do ťaživej finančnej situácie, ktorá sa odrazí na schopnosti splácať úver. Ako ďalej uviedla Iveta Hudáková z portálu Finančný kompas, problém sa však nevyrieši sám, preto je potrebné s bankou komunikovať.
Najčastejšou chybou, ktorej sa klienti dopúšťajú je, že pri problémoch so splácaním úveru prestanú s bankou komunikovať a odkladajú riešenie situácie na poslednú chvíľu.
Nedostať sa do dlhovej špirály
Počas koronakrízy sa podľa PR manažérky 365.bank Lindy Valko Gálikovej niektoré rodiny dostali do takej situácie, keď sú nútené riešiť zásadnejšie finančné, materiálne alebo iné problémy.
Nízky príjem, ale aj zlá platobná história. Aké sú najčastejšie problémy pri schvaľovaní hypotéky?
„Pokiaľ má človek napríklad komplikácie so splácaním úveru, je dobré proaktívne komunikovať s bankou a nastaviť si nový splátkový kalendár, resp. využiť odklad splátok,“ uviedla Gáliková. K prípadnému ďalšiemu zadlžovaniu je vhodné podľa Gálikovej pristupovať veľmi opatrne a nevytvárať ďalšie dlhy, ktoré by nás dostali do dlhovej špirály.
V prvom rade treba komunikovať
Aj spoločnosť Swiss Life Select Slovensko radí v prvom rade komunikovať s finančnou inštitúciou. Nie je podľa nich správne, aby klient čakal, že banka ho sama upozorní na nezaplatenú splátku. Ak banka pošle upomienku, je dobré ju neodkladne uhradiť. Klient s minimálnym omeškaním splátky je bankou ešte akceptovateľný, ak by v budúcnosti žiadal o ďalší úver.
V prípade dlhodobého nesplácania úveru môže banka podľa Swiss Life Select Slovensko odstúpiť od úverovej zmluvy a žiadať o jednorázové splatenie celého úveru. Ak klient ani po výzve úver nevyplatí, banka pohľadávku odstúpi na vymáhanie. Tento proces môže končiť výkonom záložného práva a dražbou nehnuteľnosti, ktorému predchádza exekučné konanie.
Na výber sú aj iné možnosti
Klienti majú pri neschopnosti splácania úveru okrem odkladu splátok na výber aj iné možnosti, ktoré už dnes ponúka trh. Jednou z nich je napríklad predĺženie lehoty splatnosti úveru, čo prinesie nižšie mesačné splátky. Ďalšou možnosťou riešenia problému je refinancovanie. Vždy podľa analytikov platí, že ak splácate hypotéku či spotrebný úver, je potrebné komunikovať s bankou.
Najlepšie je podľa Hudákovej snažiť sa takýmto situáciám vždy predísť. Mať vytvorenú rezervu vo výške 6 mesačných splátok, mať poistenie životných rizík alebo úveru, kedy poisťovňa splatí zostatok istiny úveru, nastavenie výšky splátok, kedy by malo platiť pravidlo, že maximálna výška mesačných splátok všetkých úverov je 30 % z príjmu domácnosti.