Slováci získavajú finančnú gramotnosť najmä z vlastných skúseností, nemusí to byť najlepšie rozhodnutie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kalkulačka, peniaze
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Slováci sa o fungovaní sveta osobných financií učia väčšinou z vlastnej skúsenosti, v rodine a na internete.

V prieskume, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť Kruk Česká a Slovenská republika, špecializujúca sa na správu dlhov pre finančné inštitúcie a korporátnych zákazníkov, uviedlo ako hlavný zdroj informácií vlastné skúsenosti a omyly 49 % respondentov.

Rodinu uviedlo 38 % opýtaných, internet 33 % ľudí.

Získavanie informácii od rodiny

Muži a ženy čerpajú z vlastných skúseností o fungovaní financií v rovnakej miere, ale ženy oveľa častejšie ako muži získavajú informácie od svojich rodičov, súrodencov či iných príbuzných.

Takýto spôsob získavania finančnej gramotnosti uvádza takmer 44 % žien, ale len 32 % mužov. Získavanie finančnej gramotnosti v rodine prevláda vo veku 18 až 34 rokov, neskôr sa Slováci spoliehajú prevažne na vlastné skúsenosti.

Vyhľadávanie informácií na internete

Informácie na internete vyhľadáva viac mužov, vyjadrilo sa tak 43 % z nich. Ženy boli v 24-percentnom zastúpení. Informácie na internete vyhľadávajú spravidla vysokoškoláci s osobným príjmom nad 1 000 eur.

Nasledujú informačné materiály a konzultácie so zamestnancami finančných inštitúcií, ktorým dôveruje 25 % slovenských respondentov.

Školské vyučovanie je zdrojom informácií o osobných financiách len pre 16 % opýtaných.

Nízky prínos objektívnych informácií

Ako skonštatovala generálna riaditeľka spoločnosti Kruk Jaroslava Palendalová, spoliehať sa na vlastné skúsenosti nemusí byť v zložitom svete financií to najlepšie rozhodnutie. Podobne ani vyhľadávanie informácií na internete nemusí priniesť všetky potrebné a objektívne informácie.

Diskusie o financiách v rodine nahrádzajú nedostatočnú úroveň výučby finančnej gramotnosti v školách, ktorá má prakticky rovnaký vplyv ako médiá. Rôzne neziskové organizácie či poradenské centrá majú na získavanie finančnej gramotnosti širokej verejnosti úplne minimálny vplyv,“ uvádza Palendalová.

Hľadisko úrovne vzdelania

Spôsob, akým Slováci získavajú informácie o svete financií, sa výrazne líši aj podľa dosiahnutej úrovne vzdelania a príjmu.

Napríklad vysokoškoláci a respondenti s osobným príjmom nad 1 000 eur oveľa častejšie ako ostatní zisťujú informácie z internetu, kníh a odborných publikácií i od finančných inštitúcií.

Študenti v prieskume takisto uvádzajú ako zdroj informácií svoju rodinu, podstatne viac ako školu.

Finančná gramotnosť na školách

Celkovo možno podľa Palendalovej povedať, že úroveň finančnej gramotnosti na Slovensku je stále veľkou výzvou.

Je potrebné podľa nej pokračovať v osvetových kampaniach a vzdelávaní, ale hlavne posilniť výučbu finančnej gramotnosti na školách.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslava Palendalová
Firmy a inštitúcie Kruk