Predložený návrh štátneho rozpočtu formálne podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) napĺňa požiadavku dlhovej brzdy, no vyrovnané hospodárenie rezort financií dosiahol extrémnym znížením investícií a osobných a prevádzkových výdavkov, ktoré by podľa samotnej vlády ohrozilo fungovanie základných úloh štátu.
Rada sa stotožňuje s vládou, že vyrovnaný rozpočet s takto navrhnutou štruktúrou nie je vhodné prijať a považuje ho aj z pohľadu jeho implementácie za nerealistický.
Dlhová brzda
Návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2024 až 2026 je v zásadnej miere ovplyvnený požiadavkami vyplývajúcimi z tzv. dlhovej brzdy. Úroveň hrubého dlhu verejnej správy presahuje horný limit dlhovej brzdy a platné sankcie nedovoľujú vláde predložiť návrh rozpočtu s deficitom. Hospodárenie verejnej správy tak museli navrhnúť ako vyrovnané alebo prebytkové.
Plne kompetentná úradnícka vláda
Napriek tomu, že úradnícka vláda nemá vyslovenú dôveru parlamentom, má podľa rozpočtovej rady plné kompetencie predstavovať opatrenia a schvaľovať legislatívne návrhy na vláde, ktoré sú nevyhnutné pre prípravu rozpočtu.
Posledné rokovanie Ódorovej vlády o eurofondoch. Pred prepadnutím zachránila 700 miliónov eur
„Z tohto pohľadu sa javí spôsob zostavenia rozpočtu nerealistickými plošnými opatreniami len v úzkej časti výdavkov s argumentom nemožnosti pripravovať legislatívne opatrenia za veľmi zjednodušenú a analyticky nepodloženú úvahu v snahe len čisto formálne naplniť požiadavku ústavného zákona,“ uvádza RRZ.
Nevyhnutná spolupráca parlamentu
Zákon o štátnom rozpočte je podľa rady jedným z najdôležitejších zákonov a vláda je povinná pripravovať jeho návrh v súlade s ústavou a jej cieľmi. To znamená vyvinutie čo najväčšej snahy o predstavenie alebo prijatie realistických opatrení vedúcich k naplneniu rozpočtových cieľov. Rada na druhej strane vníma, že vláda by na schválenie legislatívnych zmien zabezpečujúcich vyrovnaný rozpočet potrebovala spoluprácu parlamentu, ktorý rovnako hlasuje aj zákone o štátnom rozpočte.
Ministerstvo financií predložilo na tripartitu vyrovnaný rozpočet. Konsolidácii ani drahším pôžičkám sa nevyhneme
„Zároveň je možné očakávať, že vláda nemá ani politický mandát schváliť rozpočet, v ktorom sama konštatuje, že ohrozuje fungovanie základných funkcií štátu,“ informuje rada.
Chýba dôležitá informácia
Je vysoká pravdepodobnosť, že po vzniku novej vlády sa spustí výnimka z povinnosti uplatňovania sankcie vyrovnaného rozpočtu. Napriek tomu sa rada domnieva, že návrh rozpočtu alebo iný sprievodný dokument by mal obsahovať informáciu o takom mixe opatrení na strane príjmov a výdavkov, vrátane prípadnej úpravy konkrétnych daní a výdavkov, ktoré by viedli k dosiahnutiu vyrovnaného rozpočtu čo možno najrealistickejším spôsobom.
„Absencia tejto informácie je z pohľadu rady zásadným nedostatkom predložených rozpočtových dokumentov,“ upozorňuje RRZ.
Vysoký štátny dlh
Aktuálna vysoká úroveň štátneho dlhu je podľa rady dôsledkom nie len kumulácie šokov v ekonomike, ale aj neskorého skompletizovania rámca fiškálnych pravidiel, ktoré nemotivovali vlády využiť dobré časy v ekonomike pred vypuknutím pandémie na dostatočné zníženie dlhu.
Slovensko si požičiava podobne draho ako Grécko, stabilizácia dlhu závisí od prístupu novej vlády ku konsolidácii
Modernizácia ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti by tak mala vyžadovať namiesto okamžitej prudkej konsolidácie viacročné postupné trvalé zlepšovanie stavu verejných financií, čím by došlo k zosúladeniu s existujúcimi výdavkovými limitmi. Rada preto negatívne vnímala nedávne odsunutie hlasovania v druhom čítaní o takto pripravenej novele zákona rozpočtovej zodpovednosti.