Vývoj bankového sektora na Slovensku po Nežnej revolúcii zaznamenal výrazné zmeny z centralizovaného bankového systému pod štátnou kontrolou na moderný bankový sektor využívajúci najnovšie digitálne technológie. Rok 1989 znamenal zlom aj v bankovníctve, keď v Československu fungoval centralizovaný systém s dominantnou Štátnou bankou československou, ktorá určovala ekonomické nastavenia.
V súčasnosti na Slovensku pôsobia viac ako dve desiatky bankových domov, či pobočiek zahraničných bánk. Taktiež u nás funguje viacero ďalších úverových inštitúcií. Ponuka bankových produktov sa podstatne rozšírila. „Ponuka pred rokom 1989 bola obmedzená na základné produkty,“ uvádza Linda Gáliková z 365.bank.
Digitalizácia a bezkontaktné platby
Platby hotovosťou a šekmi, ktoré boli bežné pred rokom 1989, nahradili moderné bezkontaktné technológie ako NFC, umožňujúce platby mobilným telefónom či prsteňmi.
Prudký nárast digitalizácie služieb priniesol pokrok v oblasti bezkontaktných platieb, kde od roku 2020 dominujú platby kartou a mobilom. Tento prechod sa uskutočnil vrátane zmien v bankových produktoch a službách, ktoré teraz zahŕňajú aj investičné produkty a obchodno-platobný styk so zahraničím. „Dnešná paleta bankových služieb je výrazne širšia a dostupná online,“ konštatuje Gáliková.
Transakčná daň môže zasiahnuť do menovej politiky a ovplyvniť stabilitu finančných inštitúcií na Slovensku, upozorňuje ECB
V oblasti pôžičiek a úverov sa podľa jej slov širšia ponuka produktov začala formovať až po roku 1968, keď sa využívali najmä pôžičky na bytovú výstavbu, pôžičky so štátnym príspevkom mladým manželom, na nákup tovaru, alebo osobné pôžičky.
Úvery neboli až tak potrebné
Potreba úverovania obyvateľov však bola obmedzenejšia ako dnes, keďže existoval prepracovaný systém nájomného bývania, služobných bytov, kedy bola otázka bývania veľmi dobre pokrytá. V oblasti maloobchodu boli nákupy na úver možné priamo od predajcov, takže banky sa v tomto smere výrazne neangažovali.
Dnešná paleta toho, čo nám banka dokáže ponúknuť, je podľa Gálikovej výrazne širšia a pokrýva aj oblasti, ktoré v minulosti boli okrajové, ako napr. investičné produkty, alebo obchodno-platobný styk so zahraničím. „A to všetko v online forme aplikácií, dostupných bez ohľadu na otváracie hodiny bánk, alebo trhov s okamžitým prístupom,“ dopĺňa Gáliková.