Najsilnejšia skupina ľudí na pracovnom trhu dáva prednosť zeleným spoločnostiam

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Najsilnejšia skupina ľudí na pracovnom trhu dáva prednosť zeleným spoločnostiam
Ilustračné foto: www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Záujem o zelené pracovné miesta v zelených firmách na Slovensku významne narastá. Zelených zamestnávateľov preferujú najmä ľudia vo veku 18 až 34 rokov, ktorí začínajú tvoriť väčšinu na pracovnom trhu. Čo všetko musia zmeniť zamestnávatelia, aby boli pre mladých a výkonných zamestnancov atraktívni?

Hovorí sa im generácia Z. Narodila sa do sveta technológií a má úplne iný prístup k pracovnému aj súkromnému životu než ich rodičia alebo starí rodičia. Generácia Z sa v mnohých ohľadoch absolútne líši od ich starých rodičov. Zatiaľ, čo generácia pred ňou kládla veľký dôraz na pracovnú disciplínu a lojalitu k jednému zamestnávateľovi, táto generácia je známa svojou flexibilitou a snahou o vyváženie práce a súkromného života. Nemienia budovať svoju kariéru na úkor súkromia. Preferujú prácu s technológiami, zatiaľ čo ich starí rodičia mohli menej dôverovať technológii a mali iné očakávania voči práci, ako napríklad tradičný kancelársky typ zamestnania,“ porovnáva Katarína Garajová, generálna riaditeľka personálnej agentúry MAXIN’s Group.

Táto generácia uprednostňuje zamestnávateľov, ktorí si vážia environmentálne správanie a etické hodnoty. Preferujú spoločnosti s inkluzívnou kultúrou, kde majú možnosť vyjadriť svoj názor a potrebujú pocit, že sú vypočutí. Cenia si príležitosť na rozvoj a pravidelnú spätnú väzbu.

Podľa údajov z pracovných portálov a personálnych agentúr sa zvyšuje dopyt po pozíciách, ktoré súvisia s environmentálnymi zručnosťami. Tento nárast sa týka nielen špecializovaných miest, ale aj bežných pracovných pozícii, kde sa začínajú vyžadovať environmentálne vedomosti.

Trh práce sa musí prispôsobiť

„Zelených zamestnávateľov preferujú najmä ľudia vo veku 18 až 34 rokov, čo zahŕňa absolventov vstupujúcich na pracovný trh, ale aj ľudí v produktívnom veku, ktorí sú motivovaní vstupovať do zmeny ohľadom životného prostredia. Tento záujem za posledné roky stúpol približne o 15 až 20 %. Pokiaľ ide o charakteristiku týchto ľudí, majú vyššie vzdelanie v technických a prírodovedných odboroch, ale sú medzi nimi aj takí, ktorí pracujú v oblastiach ako je udržateľnosť, alebo sa o túto tému zaujímajú,“ upresnila K. Garajová.

Pre generáciu Z sú však na pracovnom trhu dôležité aj ďalšie aspekty. Za významné hodnoty vo svojom živote považujú inklúziu, autenticitu, duševné zdravie, inovácie, nezávislosť, globálne myslenie, empatiu a kreativitu. A tomu sa bude musieť prispôsobiť aj pracovný trh. Títo ľudia majú vysokú mobilitu a tiež ochotu presunúť sa do zahraničia za prácou, nakoľko sú v oveľa vyššej miere jazykovejšie vybavení ako ich starí rodičia. Zamestnávatelia musia ponúknuť flexibilné pracovne prostredie, aby im to umožnilo pracovať na diaľku a tiež podporovať rozvoj zručnosti a talenty svojich zamestnancov, aby im umožnili konkurovať na medzinárodnom trhu práce a zároveň ich udržali motivovaných a angažovaných,“ je presvedčená generálna riaditeľka personálnej agentúry.

Merateľný zelený prístup

Zamestnávatelia sa už nemôžu „zelene“ iba tváriť, už musia svoj vplyv na životné prostredie podložiť dátami.

Naše prieskumy opakovane potvrdzujú, že mladí ľudia sa čoraz viac zaujímajú o to, či spoločnosti kladú dôraz na ekológiu, nielen v rámci ich filozofie, ale aj pri výrobe udržateľných produktov. Firmy, ktoré integrujú udržateľné postupy do svojho podnikania, získavajú konkurenčnú výhodu a priťahujú väčší záujem zo strany spotrebiteľov aj potenciálnych zamestnancov,“ hovorí Ivan Štefina, CEO ekologického startupu Repetito.

Veľkí zamestnávatelia aj na Slovensku už tento rok musia dokladovať svoju udržateľnosť a spoločenskú zodpovednosť. Zo zozbieraných dát musia následne vykonať nefinančný reporting ESG, aby mohli dokladovať svoju uhlíkovú stopu. „Tieto informácie, podložené overiteľnými zdrojmi, pomôžu reálne dokladovať vplyv spoločností na životné prostredie,“ vysvetľuje Ivan Štefina. Pre firmy bude náročné dokázať svoju zelenosť, ale pre záujemcov na pracovnom trhu sa sprehľadní výber naozaj eko firiem. Pretože uhlíková stopa produktov a služieb začína byť pri rozhodovaní potenciálnych zamestnancov dôležitá.

„V rámci európskej legislatívy už nebude možné uvádzať všeobecné environmentálne tvrdenia na produktoch bez dôkazov,“ hovorí majiteľ ekologického startupu, ktorý prináša ako prvý na Slovensko službu znovupoužitelných balíkov pre e – commerce s cieľom výrazne znížiť uhlíkovú stopu a množstvo odpadu z online zásielok. Výrobcovia, ale aj poskytovatelia služieb – zamestnávatelia každého druhu, týmto získajú na pracovnom trhu buď výhodu, alebo naopak hendikep. V závislosti od toho, ako sa k potrebe zamestnancov vnímať životné prostredie postavia.

Na pracovnom trhu je teraz vysoký dopyt po enviro pozíciách, ktoré pred rokmi ani neexistovali. „Dopyt po týchto pozíciách rastie nielen kvôli pokrokom v technológiách, ale predovšetkým kvôli zvyšujúcemu sa povedomie o dôležitosti ochrany prírody,“ povedala Katarína Garajová.

Konkrétne ide o:

  • Inžinierov v oblasti obnoviteľnej energie
  • Stavebných inžinierov so zameraním na udržateľnosť
  • Vedeckých pracovníkov v oblasti životného prostredia
  • Lesníkov, ošetrovateľov stromov
  • Manažérov v oblasti rybného hospodárstva
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať