Spoločnosť Benefit Plus zverejnila prehľad čerpania voľnočasových zamestnaneckých benefitov na Slovensku. Dáta od viac ako 80 000 užívateľov ukazujú, že najčastejšie využívanou kategóriou zostáva online nakupovanie. Oproti tomu záujem o cestovanie, zdravie alebo kultúru klesá. Najväčší prepad zaznamenalo vzdelávanie, ktoré sa oproti dobe pred pandémiou takmer vytratilo.
Online nákupy lámu rekordy
Najviac využívanou kategóriou benefitov sa na Slovensku v roku 2024 stala jednoznačne oblasť nakupovania, ktorá tvorí takmer polovicu (49,4 %) všetkého čerpania zamestnaneckých benefitov za minulý rok. Spadajú sem e-shopy s elektronikou, oblečením, športovým vybavením aj nábytkom. Táto kategória zaznamenáva nepretržitý rast a oproti obdobiu pred pandémiou (15,36 %) dosiahla viac ako trojnásobný výsledok.
„Užívatelia si zvykli nakupovať z pohodlia domova. Doručenie až k dverám, jednoduchý výber a stále širšia ponuka partnerov viedli k tomu, že online nákupy začali v čerpaní benefitov dominovať,“ komentuje Vladimír Višňovský, Country Manager SR spoločnosti Benefit Plus a dopĺňa: „Tento trend nastúpil spolu s covidom, kedy boli zamestnanci väčšinu času doma a ostatné možnosti, ako tráviť voľný čas, boli veľmi obmedzené. Online nakupovanie sa stalo najjednoduchšou možnosťou, ako využiť benefity, to už ale dlho neplatí.”
Zdravie na druhom mieste
Druhou najčastejšie využívanou kategóriou zostáva oblasť zdravia, hoci zaznamenala mierne klesajúci trend. Úbytok záujmu v tejto kategórii pravdepodobne súvisí s rastúcim čerpaním v kategórii nakupovanie a presunom časti prostriedkov práve tam.
Cestovanie na minime, rekreačné poukazy držia stabilnú pozíciu
Špecifikom slovenského benefitného systému je kategória rekreačných poukazov. Tá si od svojho zavedenia v roku 2019 drží podiel okolo 12 %, a zostáva tak jednou z najstabilnejších zložiek čerpania.
Oblasť cestovania sa oproti tomu prepadla aj napriek rozšíreniu ponuky ubytovania i dopravných možností a cestovné benefity sa v roku 2024 s 6,97 % ocitli na historickom minime. Tento dlhodobý pokles (v roku 2019 tvorilo čerpanie na cestovanie 19,75 %) naznačuje, že Slováci prostriedky od svojich zamestnávateľov aktuálne menej investujú do dovoleniek či zážitkových výletov.

Chcú byť hviezdami sociálnych sietí, nie montážnych liniek: Kde sú mladí pracovníci?
Najväčší pokles: kultúra a vzdelávanie
Najviac sa prepadla oblasť vzdelávania. V roku 2019 tvorila necelých 8 % čerpania, v roku 2024 to bolo iba 0,40 %, čo predstavuje najnižšiu úroveň za sledované obdobie. Podobný prepad sa odohral v oblasti kultúry, ktorá z predcovidových 3,72 % klesla na polovičných 1,87 %.
Šport sa drží okolo 5 %
Oblasť športu si na Slovensku dlhodobo drží podiel okolo 5 – 6 %. V roku 2019 tvorila 6,91 % čerpania, v roku 2023 klesla na historické minimum 4,56 %, ale vlani tesne prekročil hranicu 5 % a vyrástol na 5,03 %.
Rozhoduje pohodlie, ľahká dostupnosť, praktickosť a rozmanitosť
Zamestnanci hľadajú jednoduchosť, dostupnosť a možnosť širokého výberu. A v tom má nakupovanie v rámci zamestnaneckých benefitov aktuálne oproti ostatným kategóriám značný náskok. „Dlhodobou misiou našej spoločnosti je prinášať zamestnancom radosť do života a práce, a preto sa budeme snažiť naším atraktívnym doplnením ponuky zamestnaneckých výhod zameriavať primárne na podporu regenerácie, cestovania, športu, kultúry, vzdelávania, odpočinku a celkového wellbeingu zamestnancov.” vysvetľuje Vladimír Višňovský.