Nedávno prijatý akt o umelej inteligencii prináša jednotný právny rámec pre využívanie umelej inteligencie v Európskej únii a vzťahuje sa aj na banky na Slovensku.
Tieto inštitúcie si uvedomujú, že prispôsobenie AI systémov na nové regulačné požiadavky prináša vyššie nároky na technické a personálne zdroje, avšak posilňuje ochranu klientov.
Rýchlejšie riadenie finančných operácií
Z prieskumu Slovenskej bankovej asociácie vyplynulo, že 10 členských bánk už AI aktívne implementuje. Väčšina využíva generatívne a jazykové modely a strojové učenie na detekciu podvodov a automatizáciu procesov.
Zisk bankového sektora klesá aj napriek rastu úrokového výnosu, pod pokles sa podpísalo znovuzavedenie bankovej dane
„Trendy spojené s implementáciou umelej inteligencie výrazne prispievajú k transformácii finančného sektora tým, že umožňujú rýchlejšie rozhodovanie a efektívnejšie riadenie finančných operácií, čo vedie k vyššej spokojnosti klientov a tiež vyššej úrovni bezpečnosti,“ povedal výkonný riaditeľ bankovej asociácie Marcel Klimek.
Akt nadobudol účinnosť v auguste 2024 a jeho pravidlá sa budú postupne uplatňovať s cieľom posilniť bezpečnosť a zvýšiť dôveru občanov v AI systémy.
Príležitosť na sprehľadnenie trhu
Predseda komisie pre bezpečnosť informačných systémov v Slovenskej bankovej asociácii Marek Zeman túto iniciatívu víta.
„Akt o umelej inteligencii je prvým právnym rámcom pre umelú inteligenciu a je príležitosťou, ako sprehľadniť trh a pridať bezpečnostný a informačný rozmer do všetkých aplikácií umelej inteligencie,“ povedal Zeman.
Pre banky nebude dodržiavanie novej regulácie zásadným problémom, ale bude vyžadovať pozornosť najmä pri technických predpisoch a právnych iniciatívach, ako je kódex postupov pre umelú inteligenciu.