- aktualizované 9. februára 13:50
Prvú vysokokapacitnú čerpaciu stanicu na skvapalnený zemný plyn LNG otvorila vo štvrtok v Trnave na obchvate mesta spoločnosť SPP.
Slúžiť bude nielen pre ťažkú nákladnú dopravu, ale aj pre autobusovú a osobnú automobilovú dopravu. Ešte v tomto roku SPP otvorí ďalšie dve takéto čerpacie stanice v Prešove a na diaľničnom odpočívadle na D2 v Brodskom.
Výrazná zľava pri cestnej dani
Nová stanica je samoobslužná, prístupná nepretržite a je na nej možné platiť kartou od SPP CNG alebo bežnou platobnou kartou. Je na nej možné natankovať aj stlačený zemný plyn CNG.
„LNG má porovnateľné prevádzkové náklady ako nafta, ale má obrovskú výhodu v ďaleko nižších emisiách skleníkových plynov a takmer nulových emisiách tuhých častíc,“ povedal o výhodách skvapalneného zemného plynu generálny riaditeľ SPP Miroslav Kulla.
Práve preto je podľa neho rozširovanie možností využívania zemného plynu v oblasti dopravy jednou z priorít SPP.
Minister hospodárstva Karel Hirman na otvorení stanice označil za dôležité, že popri budovaní známejšej siete na stlačený plyn CNG vznikajú na Slovensku aj prvé čerpacie stanice na skvapalnený LNG. Pripomenul, že dopravné prostriedky na tento druh pohonu majú výraznú zľavu pri cestnej dani.
Menej škodlivých skleníkových plynov
Nová čerpacia stanica vznikla v rámci projektu fueLCNG, ktorý podporila Európska komisia a je spolufinancovaný z nástroja na prepájanie Európy (CEF).
Plynári plánujú stámiliónové investície do obnoviteľných zdrojov, pre motoristov sprevádzkujú aj LNG stanice
„Otvorením prvej vysokokapacitnej plniacej stanice na skvapalnený zemný plyn LNG v Trnave pokračujeme v rozširovaní siete LNG čerpacích staníc, ktorých je v našej krajine doteraz minimum. Zároveň týmto krokom rozširujeme sieť verejných plniacich staníc na stlačený zemný plyn CNG na Slovensku na 22,“ doplnil riaditeľ divízie rozvoja podnikania SPP Rastislav Nemec.
LNG dokáže v segmente ťažkej nákladnej dopravy plne nahradiť naftu, pretože poskytuje rovnaké prevádzkové a výkonové parametre pri výrazných úsporách emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok. Používaním LNG nevznikajú takmer žiadne tuhé častice, ktoré by sa uvoľňovali do ovzdušia.
Autá na tento pohon preukázateľne produkujú menej škodlivých skleníkových plynov. Nákladné LNG ťahače s nádržami s objemom 290 až 390 kilogramov skvapalneného plynu majú priemerný dojazd od 1 200 do 1 500 kilometrov, takže dokážu konkurovať v dojazde naftovým ťahačom.