Podomoví predajcovia energií si nedali “voľno“ ani počas aktuálnej koronakrízy. Niektorí dodávatelia energií hlásia sťažnosti svojich odberateľov na takzvaných energetických šmejdov.
Sťažnosti odberateľov energií
„Aj počas pandémie sme zaznamenali na našich telefonických linkách a zákazníckych centrách sťažnosti, že podomoví predajcovia iných dodávateľov navštevovali zákazníkov,“ povedala pre portál vEnergetike.sk hovorkyňa Východoslovenskej energetiky Katarína Šulíková.
Ako priblížila hovorkyňa ZSE Energia Michaela Dobošová, predajcovia napríklad používali argumenty, že ich spoločnosť na trhu končí, čím klientov klamali.
Dotácie na malé obnoviteľné zdroje sa vracajú, domácnosti si rozdelia takmer 11 miliónov
Slovenský plynárenský priemysel (SPP) ako aj Stredoslovenská energetika (SSE) neevidujú v poslednom období zvýšený počet sťažností svojich zákazníkov na podomový predaj energií.
„Nemuseli sme v poslednom období riešiť problémy s nekalými obchodnými praktikami. Ale áno, s problémom ,šmejdi´ sa stretávame často,“ doplnila pre portál vEnergetike.sk hovorkyňa SSE Michaela Krivá.
Šmejdi s viacerými fintami
Aj keď podľa Šulíkovej majú od svojich klientov sťažnosti na podvodníkov v menšej početnosti ako po minulé obdobia, je potrebné si stále dávať pozor. Energetickí šmejdi majú pripravených viacero fínt, ako oklamať odberateľa energií.
Vydávajú sa napríklad za zamestnancov dodávateľa energií, od ktorého aktuálne domácnosť odoberá energie. Alebo tvrdia, že ich aktuálny dodávateľ energií končí na trhu a hrozí im strata dodávky energií.
Prípadne k tomu dodajú, že preberajú zákazníkov do svojej správy, čo treba potvrdiť ich podpisom. „Zákazníkov ubezpečujeme, že to nie je pravda,“ zdôraznila Šulíková.
Spotreba elektriny vlani klesla, do budúcna by mala rásť
Zákazníci sa často nechajú uviesť do omylu aj vďaka tomu, že nemajú dostatok času na rozhodnutie a preštudovanie zmluvy. Zároveň majú pocit tzv. nátlakového predaja. Odberatelia energií dostávajú od týchto podvodníkov častokrát neúplné a zavadzajúce informácie o cene.
Energetickí šmejdi často neinformujú o viazanosti. Niektorí predajcovia majú v predaji produkty s viazanosťou päť až šesť rokov, no zákazníkov na to neupozornia.
Päť rád od SPP, ako sa vyhnúť podpisu nevýhodnej zmluvy
- Nepodpisujte nič medzi dverami a nekonajte pod nátlakom. Požiadajte o čas na zváženie ponuky a využite ho na overenie informácií a zodpovedanie vašich prípadných otázok.
- Všetky dokumenty si pozorne prečítajte a všetky informácie, vrátane totožnosti predajcu, si vždy preverte.
- Ponuku si žiadajte predložiť písomne, najlepšie na hlavičkovom papieri spoločnosti. Nenechajte sa zlákať zdanlivo výhodnou cenou – môže skrývať rôzne prekvapenia. Pozor na skryté poplatky. Preverte si všetky produkty, služby, jednotlivé zložky ceny, poplatky, obchodné podmienky. Overte si, či v zmluve nie sú zohľadnené aj ďalšie poplatky za uzatvorenie alebo sankcie za predčasné ukončenie zmluvy.
- Od zmluvy, uzavretej pri podomovom predaji, môžete podľa zákona odstúpiť do 14 pracovných dní bez udania dôvodu.
Niektorí podomoví predajcovia si budujú dôveryhodnosť cez oznamy v obecnom rozhlase. Tieto oznamy sú však platené, preto skutočnosť, že oznam vysiela obecný rozhlas, nemusí byť zárukou serióznosti predajcov.
Obsahom týchto vyhlásení zvyčajne je, že domácnosti navštívi energetická spoločnosť, ktorá bude poskytovať zľavy na elektrinu a plyn.
Tradiční dodávatelia platby realizujú cez faktúry
Energetickí šmejdi sa taktiež s obľubou vydávajú za odpočtárov. Zákazníkom tvrdia, že ak nepodpíšu zmluvy, budú odpojení.
„Okrem takýchto prípadov sa ešte stretávame s podvodným správaním, ktoré vo všeobecnosti spočíva v tom, že osoba, ktorá sa vydáva za zamestnanca spoločnosti, chce od nášho zákazníka úhradu vymyslenej platby napríklad za kontrolu faktúr, výmenu elektromera a podobne,“ dodala Dobošová.
Juris: Deregulácia cien energií bude postupná, vytvoríme aj regulovaný produkt
Všetky platby, ktoré súvisia s dodávkou a distribúciou elektriny a plynu, však tradiční dodávatelia energií realizujú vo forme faktúr.
Ako sa brániť?
Odberatelia by si predovšetkým mali na zákazníckej linke svojho doterajšieho dodávateľa energií preveriť pravdivosť informácií, ktoré dostali od alternatívneho predajcu.
Tiež by sa nemali uspokojiť s prísľubom všeobecnej percentuálnej zľavy, ale nechať si ju na mieste písomne vypočítať podľa účelu, na ktorý elektrinu využívajú.
Európe sa vlani podaril rekord vo využití obnoviteľných energií. Slováci však nejdú príkladom
Samozrejmosťou je vyžiadať si od predajcu zmluvu, cenník, všeobecné obchodné podmienky a nechať si dostatok času na ich preštudovanie. „Tiež nesmú v žiadnom prípade dovoliť predajcovi vypisovať časti zmluvy za seba, mali by si nechať dostatok času na rozmyslenie a nepodpisovať nič okamžite,“ zdôraznila Krivá.
V prípade, že sa alternatívny predajca vydáva za zamestnanca súčasného dodávateľa energií a chce podpísať novú zmluvu na dodávku elektriny alebo plynu, je nevyhnutné vyžiadať si od neho identifikačný preukaz predajcu. Na ňom musí byť jasne uvedené, pre ktorú spoločnosť pracuje.
Do 14 dní bez udania dôvodu
„V prípade, ak už zákazník pod nátlakom zmluvu o zmene dodávateľa podpísal, môže od nej do 14 dní odstúpiť bez udania dôvodu,“ radí Dobošová.
Odstúpiť od zmluvy je možné bez poplatkov aj v prípade, že zmluva bola podpísaná aj pred viac ako 14 dňami. A to v prípade, že podomový predajca zavádzal, podal mylné informácie alebo niečo zatajil.
Ako dôvod treba uviesť skutočnosti, pre ktoré sa zákazník cíti podvedený. Akceptácia zrušenia zmluvy však závisí od nového dodávateľa. V prípade, že zrušenie zmluvy bez poplatkov neakceptuje, môže od zákazníka požadovať zaplatenie pokuty za predčasné ukončenie zmluvy. „V tom prípade odporúčame preštudovať si zmluvné podmienky,“ uzavrela Krivá.
VSE odberateľom odporúča:
- Overujte si všetky poskytované informácie.
Overte si, kto vás navštívil, ako aj výhodnosť ponuky. Zistite, akú zľavu vám ponúka podomový predajca v eurách a aké nové výhodné produkty vám vie ponúknuť váš súčasný dodávateľ. Porovnajte si i ďalšie ponúkané služby a sami posúďte výhodnosť celkovej ponuky. A to všetko ešte pred podpisom zmluvy.
- Nepodpisujte zmluvy v časovej tiesni.
Nechajte si čas na prečítanie zmluvy. Podomový predajca sa k vám môže neskôr vrátiť. Ak už aj zmluvu podpíšete, myslite na to, že od zmluvy môžete bez akýchkoľvek sankcií v 14 dňovej lehote odstúpiť, a to aj v prípade, keď vás o tom podomový predajca neinformuje.
- Pomáhajte svojim rodičom a starým rodičom.
Najzraniteľnejšou skupinou sú starší zákazníci, dôchodcovia, ktorí často v nevedomosti podpisujú pod zámienkou lepšej ceny nové zmluvy s podomovým predajcom bez detailného porozumenia podmienok. Preto je potrebná súčinnosť aj deti a rodín, aby starších členov domácnosti upozornili na riziká spojené s podomovým predajom energií.
- Ak už aj naletí spotrebiteľ energošmejdom, ako to môže ešte napraviť?
Ak majú zákazníci podozrenie, že sa stali obeťou nekalých praktík, mali by čo najskôr navštíviť na zákaznícke centrum. Podľa zákona môže odberateľ do 14 dní odstúpiť od zmluvy uzatvorenej s podomovým predajcom (za nevýhodných podmienok alebo bez dostatočnej informovanosti) a to bez udania dôvodu. Druhá zmluvná strana musí toto odstúpenie rešpektovať.
- Ak už ubehla 14 dňová lehota.
Ak ste zmeškali lehotu na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, podrobne si preštudujte zmluvné podmienky. Sústreďte sa na tie, za ktorých je možné zmluvu vypovedať, a prípadne rátajte so sankciami za predčasné ukončenie zmluvného vzťahu.