Slovenská vláda odobrila novú koncepciu na ochranu odberateľov energií a vody spĺňajúcich podmienky energetickej chudoby. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) teraz má zriadiť nadrezortnú pracovnú skupinu, v ktorej budú aj zástupcovia Ministerstva financií SR, Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
Boj s energetickou chudobou
Pracovná skupina by sa mala do konca februára tohto roka zhodnúť na konečnej definícii energetickej chudoby a mala by vypracovať legislatívne návrhy opatrení na ochranu odberateľov ohrozených energetickou chudobou.
Viac o téme: Energetická kríza
Likvidačné zálohové platby a chaos, ÚRSO je kritizovaný za stanovenie cien elektrickej energie
„Vďaka prijatej koncepcii bude táto téma reálne dopracovaná. Štát prostredníctvom legislatívy povie, ktorá domácnosť je energeticky chudobná, pre ktorú budú pripravené opatrenia a štátne politiky, ktoré pomôžu týmto domácnostiam platiť účty za energie,“ povedal po stredajšom rokovaní vlády predseda ÚRSO Andrej Juris.
Počas najbližších mesiacov pripraví pracovná skupina v otázke energetickej chudoby už konkrétne detaily.
Bezplatné splátkové kalendáre
ÚRSO v koncepcii navrhuje viacero opatrení v boji s energetickou chudobou. Navrhuje optimalizovať dodávkové a sieťové tarify, zrušiť podomový predaj energií či zakázať prerušenie dodávok energií a vody počas zimnej sezóny.
Úrad v boji s energetickou chudobou taktiež v koncepcii navrhuje zaviesť ponuku bezplatných splátkových kalendárov a energetického poradenstva a zľavu pre uplatňovanie doplnkových cenníkových služieb.
Ceny energií sú pre mnohých podnikateľov fatálne, vláda pri pomoci opakuje rovnaké chyby ako počas pandémie
Všetkým domácnostiam, teda aj tým, ktoré nie sú v priamom zmluvnom vzťahu s dodávateľom, by sa mal umožniť prístup k regulácii. To znamená, aby mali všetky domácnosti možnosť odoberať energie a vodu za regulované ceny.
ÚRSO vníma potenciálne ako vhodné aj opatrenie na zavedenie špeciálnych taríf za energie a vodu pre odberateľov v domácnosti spĺňajúcich kritériá energetickej chudoby. Špeciálne tarify však v súbore odporúčaných opatrení zaradené nie sú, podľa názoru ÚRSO totiž dokáže efektívnejším spôsobom a adresnejšou formou plniť opatrenie na posilnenie finančnej podpory domácností ohrozených energetickou chudobou.
Zavedenie daňového zvýhodnenia
„Až v prípade, ak by sa toto odporúčané opatrenie na základe záverov nadrezortnej pracovnej skupiny nemalo implementovať do praxe, ÚRSO ako druhú možnosť v takom prípade bude navrhovať aj rozpracovanie témy špeciálnych taríf,“ uviedol regulátor.
Energetici sa obrátili na Hirmana a žiadajú, aby sa dátové centrum spustilo čo najrýchlejšie
Ostatným štátnym úradom navrhuje ÚRSO napríklad zavedenie daňového zvýhodnenia energeticky chudobných domácností, vytvorenie ľahko dostupnej siete energetických poradcov či zavedenie webovej stránky s informáciami o energetickej chudoby.
„Dôležitými nástrojmi podpory domácností ohrozených energetickou chudobou môžu byť finančné príspevky,“ podotkol regulátor, ktorý plánuje podporovať v boji s energetickou chudobou aj využívanie systémov kreditného odberu elektriny.
Technológia inteligentného meracieho systému
Pilotný projekt už spustili na východe Slovenska. Riešenie je postavené na technológii inteligentného meracieho systému (IMS) a prepája viacero aktérov, vrátane zapojenia samospráv. IMS dokáže manažovať predplatenie elektriny a pri vyčerpaní kreditu „vypnúť“ elektromer, pokým sa kredit neobnoví.
V prvom rade však bude podľa ÚRSO potrebné energetickú chudobu definovať a určiť, ktoré domácnosti na Slovensku sú energeticky chudobné.
Regulačný úrad navrhuje, že domácnosť je ohrozená energetickou chudobou vtedy, ak po odpočítaní jej celkových nákladov na energie a vodu od celkového disponibilného príjmu domácnosti zostanú danej domácnosti disponibilné finančné zdroje v určenej výške, napríklad v porovnaní voči univerzálne akceptovanej hodnote životného minima.
Energeticky chudobné domácnosti
Ako modelový príklad možno podľa regulačného úradu zvoliť napríklad hodnotu zostatkových disponibilných finančných zdrojov vo výške 1,5-násobku životného minima.
V takomto prípade by bolo možné za ohrozených energetickou chudobou označiť približne 24 % domácností na Slovensku, čiže zhruba 432 tisíc domácností z celkového počtu približne 1,8 milióna domácností.
„Predložený návrh koncepcie na ochranu domácností ohrozených energetickou chudobou je súborom odporúčaní na systémové opatrenia minimálne v strednodobom horizonte. Ich implementácia môže zvýšiť mieru dlhodobej udržateľnej dostupnosti energií a pitnej vody pre sociálne zraniteľné domácnosti na Slovensku,“ konštatoval regulačný úrad.