V záujme posilnenia ochrany práv odberateľov vypracoval regulátor pre slovenské domácnosti príručku.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v poslednom období zaznamenal zo strany odbornej ako aj laickej verejnosti záujem o zmenu dodávateľa energií. „Zaznamenali sme značný nárast podnetov a otázok týkajúcich sa zmeny dodávateľa elektriny alebo plynu. Vzhľadom na túto skutočnosť a v záujme ďalšieho posilnenia ochrany práv odberateľov sme vypracovali pre slovenské domácnosti príručku,“ informoval regulačný úrad.
Rozdiel medzi distribúciou a dodávkou
ÚRSO upozorňuje domácnosti, že medzi dodávkou elektriny a plynu a ich distribúciou je rozdiel, ktorý by si mali v prvom rade uvedomiť domácnosti. Distribúciu plynu na Slovensku zabezpečuje spoločnosť SPP-Distribúcia a distribúciu elektriny tri firmy – Západoslovenská distribučná, Stredoslovenská distribučná a Východoslovenská distribučná. So zamestnancami týchto spoločností sa najčastejšie môže odberateľ stretnúť napríklad pri montáži a údržbe meradiel a pri vykonávaní odpočtov. „Bez ohľadu na to, ktorého z dodávateľov elektriny alebo plynu si odberateľ zvolí, prevádzkovateľ distribučnej sústavy alebo prevádzkovateľ distribučnej siete sa domácnosti nemení. Vždy ostáva ten istý, v prípade, že odberné miesto ostane nezmenené,“ upozorňuje regulátor.
Pozor na viazanosť
S dodávateľom je potrebné uzatvoriť zmluvu o združenej dodávke elektriny či plynu. Za túto dodávku je dodávateľ oprávnený vystavovať faktúry za spotrebovanú energiu. Pred každou zmenou dodávateľa ÚRSO odporúča overiť si, či je zmluva s aktuálnym dodávateľom uzatvorená na dobu určitú alebo neurčitú. Tiež je potrebné uvedomiť si, či odberateľ v predchádzajúcom období neuzatvoril dodatok k zmluve, ktorý by ovplyvňoval viazanosť súčasnej zmluvy. V neposlednom rade by si mala domácnosť overiť zmenu ceny za dodávku elektriny a plynu.
Podomový predaj
Úrad uvádza, že v súčasnosti mnoho dodávateľov využíva možnosť uzatvorenia zmlúv prostredníctvom obchodných zástupcov v rámci podomového predaja. Preto je potrebné overiť si totožnosť osoby, ktorá prichádza s určitou ponukou, najčastejšie s ponukou lacnejších energií. „Pred uzatvorením zmluvy by si mala domácnosť ponechať primeraný čas na oboznámenie sa s obsahom zmluvy, ako aj s aktuálne platnými obchodnými podmienkami, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou zmluvy, rovnako i s aktuálne platným cenníkom dodávateľa,“ zdôraznil regulátor s tým, aby si členovia domácnosti nezabudli prečítať aj ustanovenia písané najmenším písmom v zmluve.
Dva týždne na odstúpenie
Domácnosť má právo bezodplatne odstúpiť od novej zmluvy počas 14 dní od jej podpisu. „Aktuálna právna úprava v oblasti energetiky v súčasnosti podrobne neupravuje proces zmeny odberateľa. S cieľom vyhnúť sa komplikáciám preto domácnostiam pri zmene dodávateľa odporúčame kontaktovať vybraného dodávateľa, prípadne predchádzajúceho odberateľa a poskytnúť im plnú súčinnosť,“ konštatoval regulačný úrad.
Slovenské domácnosti môžu meniť svojho dodávateľa energií už zhruba desať rokov. Na výber majú z dvadsiatky dodávateľov elektriny. Pri dodávkach plynu je na Slovensku aktívnych trinásť dodávateľov.