Nafta je už štvrtý týždeň za sebou drahšia ako benzín. Aký bude podľa analytikov ďalší vývoj cien?

Pri porovnaní s cenami v EÚ je cena nafty na Slovensku 11-tou a pri cenách benzínu 12-tou najnižšou.
benzín
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

V raste cien pokračovali aj alternatívne palivá LPG (+0,96 %) a LNG (+0,26 %). „Pri porovnaní s cenami v EÚ je cena nafty na Slovensku 11-tou a pri cenách benzínu 12-tou najnižšou,“  podotkol Boháček.

Ceny ropy klesli v predchádzajúcom týždni o vyše tri percentá, čo znamenalo pokles benchmarku WTI k 85-dolárovej méte a severomorského brentu k hranici 90 dolárov. Obchodovanie na trhu podľa Pánisa ostávalo nervózne.

„Fundamentálne faktory ako očakávané zvoľnenie sa rastu svetovej ekonomiky v najbližšom čase a risk off sentiment na finančných trhoch, ktoré tlačili ceny komodity nadol, boli prekrývané správami z Blízkeho východu, ktoré raz naznačovali zvyšujúcimi napätie v regióne a inokedy jeho čiastočné uvoľnenie,“ dodal Pánis.

Konflikt Hamas – Izrael

Hoci zatiaľ vojna medzi Hamasom a Izraelom nenarušila dodávky komodity na svetové trhy, podľa neho stále existuje zvýšené riziko, že tento scenár by mohol nastať, ak by prišlo k rozšíreniu sa konfliktu.

Viac o téme: Izraelsko-palestínsky konflikt

„Obchodníci sú pritom frustrovaní z neprehľadnosti situácie, kde ani experti na región nevedia s veľkou mierou presvedčenia povedať, aký bude ďalší vývoj,“  doplnil Pánis, podľa ktorého pozemná invázia Izraela do Pásma Gazy bude mať tendenciu minimálne dočasne vytlačiť ceny ropy opäť nad 90-dolárovú métu.

„Naša strednodobá prognóza ceny ropy Brent na prvý štvrťrok 2024 je na úrovni 95 dolárov za barel, a to za predpokladu stabilných iránskych dodávok ropy. V prípade ich výpadku, alebo zhoršenia situácie v regióne však nemožno vylúčiť krátkodobý nárast o 5 až 8 %,“  uviedol Boháček. Výpadok dodávok by však podľa neho na druhej strane mohli flexibilne nahradiť ostatní producenti krajín OPEC.

Trvalejší nárast cien ropy by však podľa analytika 365.bank mal byť tlmený aj pre obavy o pokles ekonomického rastu. „Rizikom pre výraznejší rast cien ropy je naopak vývoj zásob benzínu a nafty v Európe, ktorý napríklad na rozdiel od relatívne vysokých amerických rezerv, dosahuje najnižšie úrovne za posledných desať mesiacov,“ uzavrel Boháček.

Viac k osobe: Stanislav PánisTomáš Boháček