Pre splnenie cieľov v oblasti rozvoja elektromobility na Slovensku sú potrebné miliardové investície. Ako uviedol v rozhovore pre portál SITA Energetika predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) Jozef Holjenčík, na Slovensku je potrebné pre splnenie cieľov zadaných EÚ v tejto oblasti vynaložiť investície, ktoré sa odhadujú na zhruba 11 miliárd eur. „Úspech elektromobility bude závisieť okrem iného aj od toho, ako rýchlo a efektívne sa infraštruktúra rozšíri do všetkých regiónov,“ myslí si Holjenčík.
Infraštruktúra nabíjacích staníc je stále v rozvoji
Ako upozorňuje šéf regulačného úradu, infraštruktúra nabíjacích staníc na Slovensku je stále v rozvoji.
>>> Celý rozhovor s Jozefom Holjenčíkom
Holjenčík: Musíme si uvedomiť realitu. Nemôžeme sa tváriť, že keď rastie cena primárnych palív, tak sa tieto skutočnosti nepremietnu do cien energií (rozhovor)
„V mestských oblastiach a pozdĺž hlavných diaľnic sa sieť nabíjacích staníc postupne buduje, ale v menších mestách a na vidieku je ich stále nedostatok. Výzvou ostáva aj nízka hustota rýchlo nabíjacích staníc,“ uviedol Holjenčík.
Celkovo podľa neho možno povedať, že infraštruktúra nabíjacích staníc sa síce rýchlo rozvíja, ale jej dostupnosť a kvalita závisí od krajiny a konkrétnej lokality.
Elektrické vozidlá majú aj svoje nevýhody
Elektromobily majú podľa Holjenčíka určite istú škálu výhod. Sú nimi nižšie prevádzkové náklady, nižšie náklady na údržbu a tankovanie, nakoľko elektrická energia je lacnejšia ako palivo.
Nepodľahnime módnemu trendu! Na rozvoj OZE na Slovensku sa musíme pozerať s chladnou hlavou, odkazuje šéf regulačného úradu
Elektromobilita v mestách znižuje hlukovú záťaž. „Okrem toho elektrické vozidlá produkujú nulové emisie pri prevádzke, čo prispieva k znižovaniu znečistenia ovzdušia a boju proti klimatickým zmenám,“ doplnil Holjenčík.
Šéfovi regulačného úradu sa pozdávajú nové vládne energetické projekty, podporuje aj výstavbu jadrového bloku a vodnej elektrárne
Elektrické vozidlá však majú podľa neho aj svoje nevýhody. „Sú často drahšie ako ich spaľovacie ekvivalenty. Nedosahujú dojazd porovnateľný s tradičnými vozidlami na jedno natankovanie. Okrem toho nabíjanie batérií trvá dlhšie ako natankovanie paliva. Rozsah použiteľnosti elektrovozidiel je úzko spätý s dostupnosťou nabíjacích staníc, čo môže byť obmedzujúce, najmä v odľahlejších oblastiach,“ konštatoval Holjenčík.