Ambície Európskej únie stať sa lídrom v oblasti dekarbonizovanej dopravy a energetickej bezpečnosti závisia od prístupu k lítu, najmä z Južnej Ameriky. EÚ však čelí trom hlavným prekážkam – nedostatku investícií, prísnym reguláciám a silnej konkurencii z Číny, ktorá ovláda viac ako 70 % svetového spracovania lítia a väčšinu výroby batérií.
Hoci EÚ podpísala dohody s viacerými krajinami vrátane Čile a Argentíny, v praxi často chýbajú konkrétne investície. „Vidím veľa memoránd o porozumení, ale chýba aktivita. Kým my podpisujeme dohodu, Číňania kupujú celú baňu,“ uviedla Julia Poliscanová z think-tanku Transport and Environment. Kým Čína investovala do zahraničných lítiových projektov v rokoch 2020 až 2023 šesť miliárd dolárov, Európa len miliardu.

Srbská vláda zrušila plánovanú lítiovú baňu Rio Tinto, chce ukončiť veľké protesty
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) čínske štátne firmy s podporou vlády aktívne investujú do ťažby lítia po celom svete, pričom len v roku 2024 smerovalo do zahraničnej ťažby 21,4 miliardy dolárov. Európa zaostáva a podľa odborníkov hrozí, že trh ovládnu iní hráči. V Afrike napríklad čínske investície urobili zo Zimbabwe štvrtého najväčšieho producenta lítia na svete.
EÚ plánuje do roku 2035 úplne prejsť na bezemisné nové autá, no len 4 % čilského lítia smeruje do Európy. Plány na výstavbu desiatok batériových fabrík brzdí kolísavý dopyt a konkurencia z Ázie. Kľúčom k dlhodobej bezpečnosti je podľa analytikov užšia spolupráca s krajinami „lítiového trojuholníka“ – Čile, Argentínou a Bolíviou. EÚ navrhuje rozvojové projekty, ktoré by v Latinskej Amerike podporili aj výrobu batérií, otázne však zostáva, či je to ekonomicky výhodné bez silného lokálneho trhu.

Energetické systémy poháňané fosílnymi palivami sa nedajú pre celý svet nahradiť za pár desaťročí
Odborníci upozorňujú, že ak sa región rýchlo neposunie k elektrifikácii dopravy, väčšina hodnoty z energetickej transformácie zostane v Ázii.