Ani v minulom roku nie všetky energetické spoločnosti ponúkli svojim zákazníkom kvalitné služby za primerané ceny. Za nedodržania takzvaných štandardov kvality tak musia energetické spoločnosti vyplatiť svojim odberateľom kompenzačné platby v celkovej hodnote 456-tisíc eur.
Ako vyplýva z údajov zverejnených Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), najviac, 295-tisíc eur, musia zaplatiť za nedodržanie štandardov kvality firmy podnikajúce v elektroenergetike. Teplárenské spoločnosti vyplatili kompenzačné platby vo výške 138-tisíc eur, plynárenské firmy 17-tisíc eur a vodárenské 6-tisíc eur.
Štandardy kvality
Mechanizmus kompenzačných platieb odberateľom má podľa predsedu ÚRSO Andreja Jurisa pozitívny vplyv na dodržiavanie ustanovených štandardov kvality.
Hirman podľahol lobingu, vyhlásil Galek po tom, čo mu v parlamente neprešla novela zákona o energetike
„Náklady spojené s úhradami kompenzačných platieb za ich nedodržanie totiž nie sú oprávnenými nákladmi vstupujúcimi do výpočtu regulovaných cien a negatívne vplývajú na zisk regulovaných subjektov,“ uviedol Juris.
V minulom roku úrad vykonal kontroly v 45 regulovaných subjektoch. Z toho 39 kontrol vykonal odbor kontroly a 6 kontrol vykonal odbor obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla. V rámci kontrol preveroval úrad aj dodržiavanie regulácie kvality.
Zneužitie dominantného postavenia
„Cieľom regulácie kvality je eliminácia trendu znižovania kvality dodávok a služieb s nimi spojenými. Dôvodom pre zavedenie regulácie kvality bolo riziko, že by dodávatelia alebo prevádzkovatelia sústav a sietí mohli zneužiť svoje dominantné postavenie na úkor odberateľa, ktorý je na ich službu odkázaný,“ podotkol Juris.
ÚRSO upozorňuje odberateľov energií na uzatváranie zmlúv po telefóne, eviduje veľký nárast neférových obchodných praktík
Zo záverov správ o vyhodnotení štandardov kvality za predchádzajúce roky úrad získal informácie, na základe ktorých identifikoval potrebu prenastavenia mechanizmov regulácie kvality.
V rámci novelizácie primárnej a sekundárnej legislatívy v novom regulačnom období úrad odštartoval prípravné práce na novelizácii vyhlášok o štandardoch kvality.
Štandardy kvality sa zameriavajú na ochranu koncových odberateľov, predstavujú súbor pravidiel a postupov, ktoré musí dodávateľ a prevádzkovateľ dodržiavať, aby odberateľ za cenu, ktorú platí za energie a vodu, dostal primeranú kvalitu.