Dušan Randuška: Slovenskí odberatelia plynu sú v ostatných rokoch verní. Niekedy na vlastnú škodu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
||
Ilustračné foto. pixabay.com

Liberalizácia trhu s plynom rozbúrila pokojnú hladinu monopolného predaja. Krízové opatrenia túto vlnu upokojili a z portfólia dodávateľov plynu sa regrutovala silná sedmička. V súčasnom období kulminuje na slovenskom trhu súboj dodávateľov plynu a segment malých a stredných firiem je stále atraktívny. Ako to tam vyzerá?

„Úroveň zmeny dodávateľa plynu v malých a stredných podnikoch má klesajúci trend. Stále menej zákazníkov mení v medziročnom porovnaní svojho dodávateľa plynu. Klesajúca úroveň zmien je do značnej miery spôsobená nasýteným trhom s plynom. Rozhodne však vidíme silný konkurenčný boj dodávateľov zemného plynu,“ popisuje situáciu Radoslav Igaz, hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.

Druhú stranu mince tejto vernosti však vidí Dušan Randuška, generálny riaditeľ MET Slovakia takto: „V niektorých prípadoch sa touto konzervatívnou vernosťou zákazníci oberajú o možnosť implementácie inovatívnych cenových produktov osvedčených na iných trhoch v zahraničí.“ Preto odporúča všetkým odberateľom dať si vyhotoviť ponuku na dodávku plynu raz za rok, alebo v dvojročnom cykle.

O cenu plynu by sa mali zaujímať najmä hotely, prevádzkovatelia rekreačných zariadení, stravovacie zariadenia, malé fabriky, pekárne, výrobcovia potravín a nápojov. Potravinárstvo a služby sú totiž oblasti, kde v ostatných rokoch mierne rastie spotreba zemného plynu. O výhodné dodávky plynu by sa mali zaujímať aj tradične konzervatívne subjekty, akými sú univerzity, školy, nemocnice a ubytovacie zariadenia.

Rozhodujúce slovo o nákupe má zvyčajne majiteľ, alebo generálny riaditeľ, ale v každom prípade sú základom dobrého obchodu transparentné cenové ponuky. Musia obsahovať vysvetlenie z akých zložiek je tvorená cena, od čoho závisí a na základe akých faktorov stúpa a klesá a aké sú ďalšie poplatky. Súčasťou spolupráce je promptné riešenie problémov a poradenstvo v krízových situáciách, akými sú zmena dodávateľa, neplánovaný odber či odber nad objednané množstvo ale aj flexibilita pri ďalších požiadavkách zákazníka, akými sú fakturácie a splatnosti faktúr.

V súčasnosti sa kontrahuje celý nasledujúci rok a profesionálne ponuky nie sú len o samotnej cene plynu, ale aj o kvalitnom poradenstve a službách. Pre odberateľov plynu takto nové ponuky predstavujú vynikajúci monitoring trhu, keďže dodávatelia plynu ich štandardne spracúvajú na požiadanie. Konkurenčný boj takto nielen „vzdeláva“ zákazníkov, ale  poskytuje im aj profesionálny obraz o trhu s plynom.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať