Podľa jedného z najväčších predajcov motorových palív na Slovensku, spoločnosti Slovnaft, slovenskí a európski spotrebitelia by nemali v tomto roku za nákup benzínov či nafty platiť viac, než tomu bolo obvyklé minulý rok.
Tohtoročné ceny motorových palív by mali byť pre slovenských motoristov priaznivé. Ako uviedol pre agentúru SITA Marek Senkovič, hlavný ekonóm jedného z najväčších predajcov palív – spoločnosti Slovnaft, v tomto roku podnik nečaká prekročenie extrémnych historických cien ropy a ani palív. „Pokiaľ nedôjde k nejakej mimoriadnej geopolitickej bezpečnostnej situácii, tak by ceny nafty a benzínu nemali pokoriť najvyššie ceny z rokov minulých, ktoré sú od tých súčasných cien o zhruba 10 až 12 centov na liter vyššie,“ uviedol Senkovič, podľa ktorého je vo svete trh s ropou aktuálne veľmi dobre zásobovaný a na trhu prevláda nadponuka ropy i ropných produktov.
Motorové palivá zdražejú a následne zlacnejú
Ceny benzínov a nafty by mali v tomto roku na Slovensku kolísať. Senkovič si myslí, že prídu obdobia, keď ceny budú mať tendenciu niekoľko týždňov narastať a potom zase klesať. „Tieto výkyvy budú ovplyvnené i takzvanými technickými faktormi, kedy bude na komoditných trhoch dochádzať k prechodnému nepomeru medzi ponukou a spotrebou, a to napríklad pre neplánované poruchy v rafinériách, či problémy na zásobovacích trasách na mori, ropovodoch a podobne. Svoj vplyv na očakávanú kolísavosť cien bude mať i nestabilné počasie, ktoré prinesie teraz nepredvídateľné dopady na výrobu ale i spotrebu ropných produktov,“ spresnil.
Na ceny ropy a palív bude mať nezanedbateľný vplyv aj postoj centrálnych bánk vo svete k pokračovaniu, respektíve utlmovaniu ich uvoľnených menových politík na finančných trhoch. Teda do akej miery sa naštartuje proces postupnej konsolidácie a ukončenia programov amerického Fed-u a ECB, ktoré sa posledné roky prejavovali v extrémnom nalievaní peňazí do finančných trhov a v extrémne nízkych úrokových sadzbách na dolár a euro. „V priemere by však podľa nášho názoru slovenskí a európski spotrebitelia nemali za nákup pohonných látok platiť viac, než tomu bolo obvyklé minulý rok, a tak pri očakávanom miernom raste platov by kúpyschopnosť spotrebiteľov vo vzťahu k ropným produktom mala mierne stúpnuť,“ dodal Senkovič.
Spotreba palív by sa mala stabilizovať
V tomto roku očakáva Slovnaft na Slovensku po rokoch kontinuálneho poklesu spotreby pohonných látok, že príde k jej stabilizácii. To by podľa Senkoviča pozitívne ovplyvnilo nielen samotných predajcov nafty a benzínu na Slovensku, ale i výber daňových príjmov do verejných financií. Ropné spoločnosti či už na Slovensku ako aj v celej Európskej únii sa budú musieť v tomto roku pripraviť na zvýšenú konkurenciu v ponuke importovaných ropných produktov, keďže v rámci celej Európy nevzrastie spotreba ropných produktov a súčasne bude tento trh atakovaný dovozom konkurujúcich produktov z rafinérií v Severnej Amerike, na Blízkom či Ďalekom Východe. „Mimoeurópski spracovatelia ropy majú totiž v súčasnosti jednoznačnú konkurenčnú výhodu v podobe nižších výrobných nákladov než európske rafinérie. Z tohto dôvodu tak tento rok bude naďalej pre nás, ako aj pre iné európske rafinérie, náročný,“ uzavrel Senkovič.