BRATISLAVA 15. decembra (WebNoviny.sk) – Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) predpokladá, že na zastavení prevádzky nedotovaných štátnych InterCity (IC) vlakov sa ministerstvo dopravy a súkromný dopravca RegioJet mohli dohodnúť. Dôvodom by mali byť blížiace sa parlamentné voľby a hrozba odchodu komerčných žltých vlakov z hlavnej domácej trate medzi Bratislavou a Košicami. RegioJet akúkoľvek dohodu s ministerstvom dopravy odmietol a stanovisko IDH označil za lož a ohováranie.
Predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej si myslí, že RegioJet využil situáciu svojimi požiadavkami a nedotované štátne IC vlaky sa po zrušení prevádzky 18. januára môžu zmeniť opäť na dotované rýchliky. Ako pred rokom 2012, keď boli vyčlenené zo zmluvy o prevádzke osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme.
Argument o stratovosti neobstojí
„Spravia kategóriu nových vlakov, a to muselo byť po dohode. Argument stratovosti IC vlakov neobstojí,“ povedal v utorok Matej. Tržby týchto vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok bez nákladových úrokov a odpisov je kladný, celkovo však v tomto roku vykážu účtovnú stratu na úrovni minulého roka.
RegioJet tvrdí, že štátne IC vlaky neskončia preto, že si to prial. „Skončia preto, že vývoj ich ekonomiky im nedával šancu na to, aby sa z nich niekedy stal ziskový produkt. Súčasne skončia aj preto, že ich stratová prevádzka dominantným prepravcom nebola v súlade s podmienkami férovej súťaže na trhu,“ uviedol hovorca RegioJet Aleš Ondrůj.
Štát by sa podľa inštitútu nemal nechať vydierať
Štát by sa podľa inštitútu nemal nechať vydierať a umožňovať nečestné praktiky v doprave. „To, čoho sme boli svedkami, nebolo nič iné, len vydieranie súkromného prepravcu a nečakané ustúpenie štátneho prepravcu,“ uviedol Matej.
Štátne IC vlaky mali podľa neho fungovať ďalej. „Nie je akceptovateľné, aby minister dopravy ustúpil na základe tlaku a vydierania. To, čo je na celej veci podozrivé, je skutočnosť, že štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) ustúpila až potom, ako RegioJet ohlásil odchod z trate Bratislava – Košice, čím by sa ZSSK optimalizovali podmienky na podnikanie,“ zdôraznil Matej. Keby ZSSK vytvorila dcérsku firmu na prevádzku IC vlakov, odpadli by pochybnosti o ich krížovom financovaní.
Vlaky premávajú podľa nového cestovného poriadku
Nápor na vlaky rastie, v tieto dni pocestuje najviac ľudí
Riaditeľ IDH Rastislav Cenký upozornil, že nátlakové praktiky českej spoločnosti nie sú férové a na slovenský dopravný trh zavádzajú správanie, ktoré by nemalo byť akceptované. „Nie je vylúčené, že to, čo RegioJet vytýka štátu v prípade ZSSK, sám praktizuje,“ uviedol.
Súkromný prepravca obviňoval štátneho z možného krížového financovania IC vlakov. RegioJet by mal podľa inštitútu zverejniť financovanie prevádzky svojich dotovaných vlakov na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. „Máme podozrenie, že krížovo financuje odstraňovanie konkurencie z dotácií od štátu. RegioJet by mal v prípade dotovaných spojov zverejniť financovanie a to, kam odtekajú peniaze a ako sú používané,“ povedal Cenký.
RegioJet prevádzkuje osobnú vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom od marca 2012 na základe priameho zadania bez súťaže ministerstvom dopravy. „Nie je známe, aké sú skutočné náklady. Vyzerá to tak, že táto zmluva umožňuje RegioJetu využívať prostriedky a krížovo financovať nielen vlakovú, ale možno aj autobusovú dopravu,“ uviedol Matej.
RegioJet nemá problém zverejniť detaily hospodárenia
RegioJet absolútne odmieta obvinenie z krížového financovania komerčných vlakov a dotovaných vlakov.
„RegioJet opakovane zverejňoval ekonomiku prevádzky na trase Bratislava – Komárno, informácie sú dostupné i z účtovných výkazov alebo tlačových správ. Prevádzka na trase Bratislava – Komárno je navyše úplne oddelená – na rozdiel od ZSSK sú používané úplne iné vozidlá, iní zamestnanci, vlaky jazdia po inej trase a využívajú iný rezervačný systém,“ zareagoval na tvrdenia IDH hovorca RegioJet Aleš Ondrůj.
RegioJet podľa neho nemá najmenší problém kedykoľvek zverejniť všetky detaily svojho hospodárenia. Spoločnosť je súčasťou českej skupiny Student Agency, svoj rozvoj a investície si podľa hovorcu financuje výhradne z vlastných zdrojov a podnikateľských aktivít, nie z prevádzky dopravy na trase Bratislava – Komárno.
Zmluva o prevádzke vlakov medzi Bratislavou a Komárnom podľa RegioJet určuje presné náklady i tržby, ako aj mieru primeraného zisku. „RegioJet zatiaľ dostáva všetky platby od štátu formou záloh na úrovni roku 2014. Na svoje náklady zatiaľ prevádzkuje dodatočné súpravy, ktoré musel nasadiť po zavedení cestovného zadarmo a nemá tiež preplatenú kompenzáciu za cestovné zadarmo na trase Bratislava – Komárno,“ priblížil Ondrůj. Prepravca v tomto roku zatiaľ investoval viac z vlastného, než dostal preplatené od štátu. „Rozhodne sa teda nedá hovoriť o tom, že by sa RegioJet rozvíjal na základe tržieb z dotovanej dopravy. To je lož,“ dodal hovorca RegioJet.
Inštitút očakáva, že ZSSK vytvorí novú kategóriu vlakov
Inštitút očakáva, že ZSSK v budúcom roku zaradí vozne IC vlakov do rýchlikov a expresných vlakov a vytvorí novú kategóriu vlakov, ktorá bude zaradená do výkonov vo verejnom záujme. ZSSK v takom prípade môže žiadať od štátu vyššiu dotáciu o 20 mil. eur.
Štát si od ZSSK v novom grafikone vlakovej dopravy objednal výkony vo verejnom záujme v objeme 31,3 milióna vlakových kilometrov zhruba za takmer 210 mil. eur, podobne ako doteraz. RegioJet po odchode štátnych IC vlakov bude podľa predpokladov inštitútu musieť zvýšiť ceny. „Na trati Bratislava – Košice plánuje tento rok stratu viac ako 3 mil. eur, podľa jeho slov by to malo byť 3,7 mil. eur,“ povedal Cenký. Podnákladové ceny podľa neho vyvolávajú otázku, či ich príčinou nie je odstránenie konkurencie.
Štát by mal podľa inštitútu vytvoriť jasné pravidlá, podmienky a legislatívne rámce pre verejnú osobnú dopravu, ak má byť dopravný trh liberalizovaný. Napríklad, zákon o verejnej osobnej doprave by mal umožniť, aby podnikanie v doprave bolo dlhodobo stabilné a v prospech cestujúcich.