BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) – Všetky pripravované zmeny v osobnej železničnej doprave v rámci revitalizácie železníc budú konzultované s príslušnými starostami, primátormi a županmi. Železničiari zároveň prisľúbili, že bude pre nich prioritou zabezpečenie integrovaného dopravného systému s prepojením vlakovej a autobusovej dopravy. Po stretnutí ministra dopravy Jána Figeľa a zástupcov železničných spoločností s predstaviteľmi samosprávnych krajov a Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) o tom vo štvrtok informoval predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo (SDKÚ-DS).
„Túto podmienku sme si vymohli, že musia byť pri tom starostovia, primátori a župani a musí to byť pred zrakmi verejnosti. To je absolútne dôležité a kľúčové. Nebude to rozhodnutie od zeleného stola. Nepôjde o rušenie samotných tratí, ale možno niektorých spojov. V krátkodobom horizonte ani v bratislavskej župe a pochybujem, že niekto aj inde si vie predstaviť, že zruší koľaj, čo stojí 150 rokov. K tomu asi nepríde,“ povedal po stretnutí na ministerstve dopravy ďalej Frešo.
Žilinský samosprávny kraj nebude súhlasiť s takým spôsobom rušenia niektorých vlakových spojov na regionálnych tratiach, na základe ktorého by mali vznikať nové autobusové linky ako náhrada za zrušené vlaky. „Bude to mať dopad na náš rozpočet a na to nemáme financie. Ostatné zostáva v rokovaní a musíme hľadať riešenie. Najlepšie riešenie je najskôr urobiť dokonalú analýzu. Výskumný ústav dopravný, všetci odborníci nech zanalyzujú, kde máme súbehy (vlakov a autobusov), ako to vyzerá s dopravnými prúdmi,“ povedal po dvojhodinovom rokovaní predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár (Smer-SD). Ako dodal, potom si treba sadnúť za stôl, dohodnúť sa na prioritách a vyriešiť aj finančné náležitosti. Nevedel odpovedať na otázku, či môže byť zrušené alebo obmedzené vlakové spojenie z Čadce do Makova či do Skalitého, keďže zatiaľ nepozná konkrétny návrh Železničnej spoločnosti Slovensko. Spomínané trate podľa neho patria medzi najvyťaženejšie v rámci regionálnej vlakovej dopravy. Analýzu súbehu vlakovej a autobusovej dopravy v regiónoch pripravuje Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline. Hotová by mala byť do konca apríla.
Podľa ZMOS je potrebné predísť rušeniu vlakových spojov a hľadať možnosti, ktoré zabezpečia komplexné riešenie problematiky. „Nezaoberali sme sa tým, ako sa budú rušiť, alebo aké budú dopady rušenia tratí a spojov, ale skôr tým, ako predísť takémuto riešeniu,“ uviedol po skončení stretnutia výkonný podpredseda ZMOS Milan Muška. „Chápeme potrebu zefektívniť dopravu ako takú, ale nesmie to byť na úkor dostupnosti a zabezpečenia dopravy občanov za prácou,“ dodal. Vyslovil sa pritom za posilnenie rozhodovacích právomocí toho, kto bude zabezpečovať fungovanie integrovaného dopravného systému.
Analýza súbehu vlakov a autobusov má byť do konca apríla
Na základe analýzy súbehu vlakovej a autobusovej dopravy, ktorú pre rezort dopravy pripravuje Výskumný ústav dopravný (VÚD), a.s. v Žiline, bude možné rozhodnúť, ktoré vlakové a autobusové spoje zostanú zachované a ktoré budú zrušené či obmedzené. Analýza má byť hotová do konca apríla. V prvej etape analýzy žilinská inštitúcia zisťuje vyťaženie autobusovej dopravy, ktorá sa niekedy prekrýva s vlakovými spojeniami. „Na základe toho zistíme, kde a aké silné záťažové prúdy sú, kde sú duplicity a ponúkneme ministerstvu určitý odborný podklad, na základe ktorého sa bude môcť rozhodnúť,“ povedal generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák po štvrtkovom stretnutí na ministerstve dopravy so zástupcami Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) a samosprávnych krajov. Hlavnou témou ďalšieho rokovania bola príprava revitalizačného programu železničných spoločností.
„Podľa predbežných analýz kapacita železničnej dopravy je v súčasnosti využitá zhruba na 23 %. Sú veľké rezervy v kapacitách, preto je potrebné sa zaoberať touto otázkou,“ informoval ďalej Palčák. Vyššie územné celky, ZMOS aj ministerstvo dopravy podľa neho prejavili záujem podieľať sa na riešení tejto problematiky, keďže peňazí v štátnej pokladni je málo. Palčák sa vyslovil za to, aby sa našiel optimalizovaný model pre zabezpečenie dopravnej obslužnosti regiónov. Za najdôležitejší výsledok tohto stretnutia označil ochotu všetkých zainteresovaných strán dohodnúť sa na dlhodobých krokoch, ktoré je potrebné urobiť pre ozdravenie železníc vo veľmi krátkom čase, v priebehu mesiaca až troch. Z dlhodobého hľadiska by podľa neho možno bolo dobre vrátiť sa k zákonu o verejnej doprave, ktorý chýba. „Táto problematika je riešená skôr v zákone o cestnej doprave a doprave na dráhach. V susednom Česku to riešili samostatným zákonom,“ dodal Palčák.
Medzi trate s najmenej cestujúcimi patria podľa informácií v denníku SME napríklad úseky zo Štúrova po štátnu hranicu s Maďarskom, z Medzilaboriec k hranici s Poľskom, či trasa Myjava – Vrbovce alebo Fiľakovo – štátna hranica s Maďarskom. Málo ľudí cestuje vlakmi aj na tratiach Brezno – Tisovec, Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany, Plešivec – Muráň, Červená Skala – Hnilec, či Studený Potok – Tatranská Lomnica, Stará Ľubovňa – Plaveč a Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice. Ohrozená je aj prevádzka na úsekoch s najvyššou stratou na vlakokilometrer: Myjava – Vrbovce, Čadca – Makov, Čadca – Skalité, Trenčianska Teplá – Horné Sŕnie, Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice, Studený Potok – Tatranská Lomnica, Stará Ľubovňa – Plaveč, Plaveč – Lipany, Fiľakovo – štátna hranica s Maďarskom a Medzilaborce – štátna hranica s Poľskom. Medzi ohrozenými s nižšou stratou a vyšším počtom cestujúcich sú aj úseky Šaľa – Neded, Trenčianska Teplá – Chynorany, Prievidza – Nitrianske Pravno, Brezno – Červená Skala, Jesenské – Plešivec – Turňa nad Bodvou, Košice – Čaňa, Trebišov – Bánovce nad Ondavou – Humenné. Pri rušení a obmedzení vlakovej dopravy bude popri výške straty a množstve cestujúcich rozhodovať aj to, či existuje paralelná autobusová doprava.