BRATISLAVA 8. apríla (WEBNOVINY) – V rôznych krajinách nemávajú rovnaké značkové výrobky rovnakú kvalitu, v nových členských štátoch bývajú horšie.
Asociácia spotrebiteľov Slovenska testovala šesť produktov rovnakých značiek v ôsmich krajinách únie, zistili okrem iného to, že nadnárodné koncerny balia pre rôzne krajiny odlišnú kvalitu produktov. „Nikdy neviete ako spotrebitelia, v ktorej kvalitatívnej triede sa ocitnete vy a vaša krajina,“ tvrdí predseda asociácie Miloš Lauko s tým, že je to smutná správa.
Len v jedinom prípade našli vo všetkých krajinách rovnakú kvalitu – išlo o čokoládu Milka Alpine Milk. V dvoch prípadoch korení Kotányi objavili značné rozdiely a vždy išlo o nižšiu kvalitu v nových členských štátoch, nikdy nešlo o výrobky pre nemecký a rakúsky trh. Keď spotrebiteľ nevie jazyk, nebude si nechávať prekladať zloženie výrobku. Spotrebiteľ nepredpokladá, že by mohol byť iný obsah, ani to neštuduje, tvrdí Lauko.
Potraviny nakupovali zástupcovia asociácie v bežných supermarketoch v Nemecku, Rakúsku, Poľsku, na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Produkty potom odovzdali akreditovaným laboratóriám Štátneho potravinového a veterinárneho ústavu v Bratislave a Dolnom Kubíne, ktoré testovali potraviny vedecky aj senzoricky.
Milka v Rakúsku a Nemecku má pravé alpské mlieko
Pri Milke je síce kvalita obsahu rovnaká, no v Nemecku a Rakúsku garantujú výrobcovia pravé alpské mlieko. Najlacnejšie vychádza v Poľsku a najdrahšie v Rakúsku. V čiernom korení Kotányi našli najvýraznejšie rozdiely. V rovnako vyzerajúcom obale bola rozličná gramáž medzi 17 a 24 gramami. Aj ceny vyšli odlišne a pri prepočítaní na kilogram vyšlo, že v Česku zaň zaplatia 23 eur, kým v Rakúsku to bude až takmer 75 eur. V Bulharsku navyše predávajú korenie s asi desiatimi percentami drobných prímesí. Aj v prípade sladkej červenej papriky od toho istého výrobcu sa našli veľké rozdiely v podiele prírodného červeného farbiva kapsantínu.
V Rakúsku je toto číslo vysoké, v Bulharsku je zase na spodnej hranici únosnosti. Coca-Cola je najlacnejšia v Rumunsku, najdrahšia v Nemecku a Rakúsku. V prípade nealkoholického nápoja však v rámci prieskumu zistili aj to, že sirup je síce vo všetkých krajinách rovnaký, líši sa v nich však obsah cukru, ktorý si každá výrobňa pridáva sama. V štyroch krajinách – Nemecku, Rakúsku, Poľsku a Česku – je v nej cukor a v štyroch – na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku – je v nápoji o polovicu lacnejšia isoglukóza. Pri káve boli rozdiely už na prvý pohľad. Pri Nescafé Gold zistia spotrebitelia rozdiel už na prvý pohľad vo farbe aj celistvosti zŕn.
Projekt financovalo Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. O výsledkoch tohto unikátneho prieskumu sa na svojej nedávnej návšteve dozvedel aj eurokomisár John Dalli, ktorý má na starosti ochranu spotrebiteľa. Konkrétne kroky však Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku necháva na Bruseli. „Zistili sme, že bohužiaľ sú rozdiely, aj keď sme odstránili hranice pohybu tovarov,“ povedal dnes vedúci komunikačného oddelenia slovenského zastúpenia EK Peter Zsapka.