BRATISLAVA 14. septembra (WBN/PR) – Určite ste už počuli povzdych: „Ach tí dnešní mladí, len sa flákajú.“ Nie je to s nimi až také zlé. Sú aj takí, ktorí chcú svoje okolie zmeniť k lepšiemu. Vo voľnom čase a bez nároku na odmenu v rámci maratónu dobrovoľníckych projektov zapojených v iniciatíve 72 hodín bez kompromisu, ktorý ovládne Slovensko od 7. do 10. októbra.
Projekt 72 hodín bez kompromisu je 72 hodinový dobrovoľnícky maratón, tisícov detí a mladých ľudí, mimovládnych organizácií a neformálnych skupín, ktoré podporujú myšlienku dobrovoľníctva. Projekt úspešne prebieha už viac ako 10 rokov vo viacerých európskych krajinách a zapojilo sa do neho viac ako 200.000 detí a mladých ľudí.
Na Slovensku projekt koordinuje občianske združenie Rada mládeže Slovenska. „Kým v iných krajinách Európy má projekt dlhoročnú tradíciu, na Slovensku organizujeme tento rok len prvý ročník. Veríme však, že sa nám spolu s partnerskými organizáciami aj šikovnými jednotlivcami podarí nadchnúť Slovensko tak, že sa z maratónu stane príjemná tradícia,“ vysvetľuje predseda RmS Ján Gombala. „Projektom 72 hodín bez kompromisu môžeme na stovkách projektov ukázať silu dobrovoľníckej práce na Slovensku a oživiť diskusiu o jej hodnote v spoločnosti. S pomocou našich mediálnych partnerov, ktorí regionálne pokrývajú celé územie Slovenska, budeme celoplošne informovať o dobrovoľníckych projektoch verejnosť.“
Tento doteraz najväčší dobrovoľnícky projekt určený deťom a mladým ľuďom na Slovensku im v termíne od 7. do 10. októbra 2010 umožní, aby vlastnými nápadmi a šikovnosťou vo svojom voľnom čase zmenili prostredie, v ktorom žijú k lepšiemu. Pomáhať im pri tom budú partneri z inštitucionálneho a podnikateľského prostredia, ktorých aktívne oslovia. Pod takýmito projektmi si môžeme predstaviť napríklad zorganizovanie tanečného workshopu pre deti zo sociálne slabších rodín, vyčistenie okolia alebo opravu detského ihriska.
Mladí ľudia sa môžu do maratónu zapojiť hneď niekoľkými spôsobmi. Môžu vymyslieť vlastný projekt a prihlásiť ho na stránke www.72hodin.sk, kde môžu nájsť záujemcov, ktorí by im v ich činnosti radi pomohli. Ak nemajú svoj nápad, ale radi by sa zapojili, práve na tomto webe môžu nájsť tipy, alebo sa môžu pridať k už prihlásenému projektu. Zapojiť sa môžu tak projekty neziskových organizácií, neorganizované skupiny, i jednotlivci. Na zorganizovanie svojich projektov môžu využívať materiály, tipy pre koordinátorov ako aj komunikačné kanály projektu. Vhodným spôsobom na zorganizovanie skupín môžu byť aj sociálne siete na internete.
Podpora známych tvárí
Projekt sa rozhodli podporiť aj mnohé známe tváre. Speváčka a prvá slovenská Superstar Katka Koščová bola jednou z prvých, ktorých projekt nadchol. Maratón dobrovoľníckych projektov sa nesie v duchu hesla Preber sa! Zapoj sa! Podľa Katky je projekt predovšetkým akýmsi impulzom na nakopnutie sa a vyvrátenie výhovoriek: „Mnohí by možno radi niečo robili, ale nevedia ako, s kým.“ Na stránke www.72hodin.sk môžu práve mladí ľudia, ktorí majú nápady, alebo len chuť niečo prospešné urobiť, svoje snahy spropagovať, či nájsť spoluúčastníkov. „Túto činnosť nemusia vykonávať len registrované združenia alebo neziskovky, ale môže sa do nej zapojiť ktokoľvek s nápadom, čo môže naštartovať ďalších, ktorí majú chuť nejakým spôsobom niekomu alebo niečomu pomôcť,“ vysvetľuje speváčka Katka Koščová. „A veľmi sa mi páči, že aj keď má 72 hodín bez kompromisu celoslovenský rozmer ide v podstate o zaktivizovanie dobrovoľníckej činnosti v miestnych komunitách. Pripomína mi to dôležité eko heslo: Mysli globálne, ale konaj lokálne.“
Herec Ján Kroner dokonca do maratónu zapojil svoj srdcový projekt. „Mal som nápad, potreboval som však pomoc s realizáciou. Po výzve, ktorú organizátori maratónu zverejnili, sa jeho obrysy zreálnili. Spolu s mladými nadšencami z Topoľčian zorganizujeme vernisáž výtvarných prác zdravotne znevýhodnených ľudí. Podarilo sa získať aj podporu mesta Topoľčany, ktoré poskytne priestory a záštitu, a tiež súkromné firmy z regiónu, ktoré podporia projekt finančne.“
„Rozhodla som sa podporiť projekt 72 hodín bez kompromisu, lebo mám rada rýchle a jasné výsledky. Pači sa mi, keď sa ľudia nadchnú a zmobilizujú v rovnakom čase pre rovnakú vec a chápu, že ich investícia je vlastne ich odmena. Okrem toho je to návrat človeka k človeku, k spontánnym stretnutiam v dobe virtuálnej komunikácie. Tento projekt je dobra kombinácia, dobrodružstvo a sranda!“ konštatuje herečka Lucia Siposová.
„Som rada, že aj na Slovensku sa rozbieha takýto veľký projekt, ktorý spojí celé Slovensko, Európu. Má svoj zmysel a cieľ, zameraný najmä na mladých ľudí, čo im prinesie množstvo skúseností a kontaktov,“ myslí si Alená Kánová, paralympijská športovkyňa v stolnom tenise.
Dobrovoľníctvo ako výhoda na trhu práce
Až 70% z celkového počtu dobrovoľníkov na Slovensku tvoria mladí ľudia od 15 do 30 rokov, Zdroj: Study on Volunteering in the European Union; Educational, Audiovisual & Culture Executive Agency (EAC-EA), Február 2010, čo svedčí o tom, že mladí ľudia o dobrovoľníctvo záujem majú. „My ich chceme v týchto snahách podporovať, preto sme sa rozhodli priniesť projekt 72 hodín bez kompromisu aj na Slovensko,“ hovorí Gombala. Cieľom je ukázať na rôznorodosť a možnosti dobrovoľníckych projektov. „Okrem toho by sme chceli dostať dobrovoľníctvo do povedomia spoločnosti a to nie len ako nástroj zveľaďovania komunity. Samotní dobrovoľníci totiž svojou činnosťou získavajú cenné skúsenosti, kontakty a zručnosti, ktoré môžu neskôr využiť pri hľadaní práce,“ dodáva.
Potvrdzujú to aj samotní zamestnávatelia. Napríklad spoločnosť Microsoft Slovakia, ktorá sa ako jediná IT firma umiestnila v prvej trojke rebríčka Najlepší zamestnávateľ roka prikladá skúsenostiam s dobrovoľníctvom značný význam.
„Naši zamestnanci môžu tri dni v roku venovať dobrovoľníckym aktivitám. Veríme, že dobrovoľníctvo je vhodným spôsobom na rozširovanie obzorov a získavanie zručností, ktoré môže človek využiť aj vo svojom pracovnom živote. Preto si aj pri výbere nových kolegov všímame ich záľuby a zapojenie sa do dobrovoľníckych projektov vnímame ako veľké plus,“ vysvetľuje riaditeľka ľudských zdrojov spoločnosti Microsoft Slovakia, Petra Fürbecková.
Informácie o projekte:
Partnerské organizácie:
DOMKA – Združenie saleziánskej mládeže, eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí, Slovenský skauting, Detská organizácia Fénix, Združenie kresťanských spoločenstiev mládeže, INEX Slovakia, Rada mládeže Prešovského kraja, Rada mládeže Košického kraja, OZ Priateľ, Amavet – Asociácia pre mládež, vedu a techniku, OZ Dúha, Zväz skautov maďarskej národnosti, Laura – združenie mladých, Informačné centrum mladých Snina, Informačné centrum mladých Banská Bystrica, Slovenská katolícka charita, Združenie mariánskej mládeže, Rada mládeže Bratislavského kraja, Divadlo pod kostolom, IMA – Ideálna mládežnícka aktivita a Zväz telesne postihnutej mládeže
Finanční partneri:
Ministerstvo školstva SR, Nadácia SPP, Nadácia Slovenskej sporiteľne, Agentúra vzdelávania, audiovizuálneho vzdelávania a kultúry (EACEA)/ program Európa pre občanov, Stredoeurópska iniciatíva (CEI), Gebrüder Weiss, Microsoft Slovenská republika a MM partners
Hlavný mediálny partner:
Slovenský rozhlas
Mediálni partneri:
SITA, a.s., webnoviny.sk, TV Patriot, Rádio Kiss, Katolícke noviny a www.citylife.sk
O RmS
Rada mládeže Slovenska je občianske združenie, ktoré zastupuje 38 detských a mládežníckych organizácií. Profesionalizuje prácu s deťmi a mládežou, pričom využíva odborníkov z rôznych oblastí neformálneho vzdelávania, participácie, dobrovoľníctva a zamestnanosti mládeže. Organizáciám poskytuje služby v oblasti prezentácie ich činnosti a aktivít smerom k verejnosti.