Príprava investičných projektov sa skráti na polovicu, opozícia sa obáva obmedzenia kontrol aj zlej kvality

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Parlament, Národná rada SR
Foto: archívne, SITA/Milan Illík
Tento článok pre vás načítala AI.
  • aktualizované 24. apríla, 14:02

Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície umožní skrátiť prípravu projektov z ôsmich rokov na polovicu. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) o tom informoval v stredu po schválení tohto zákona v Národnej rade SR, ktorý poslanci schválili v rámci zrýchleného rokovania s mnohými úpravami.

Najviac sa podľa neho týka povoľovania stavieb, posudzovania vplyvov na životné prostredie, či majetkovo-právneho vysporiadania, teda vyvlastňovania.

„Dotýka sa aj procesu pred vyvlastňovaním, kedy sa môže štát s občanom dohodnúť na základe tohto zákona. Štát bude môcť ponúknuť 1,2-násobok znaleckej ceny,“ povedal minister.

Zákon rieši aj lehoty

Ako podotkol, pre občana bude najvýhodnejšie sa dohodnúť, pretože vo všetkých ďalších procesoch vyvlastnenia má štát možnosť zaplatiť už len základnú hodnotu.

„Tých 20 % navyše by malo motivovať ľudí k tomu, aby sa dohodli, čo nám vie skrátiť lehotu významným spôsobom,“ očakáva Jozef Ráž. Zákon tiež rieši lehoty územných a stavebných konaní, verejného obstarávania.

Minister dopravy uviedol, že sa zároveň posilňuje úloha analytických jednotiek na jednotlivých ministerstvách.

„Vláda sa môže rozhodnúť, kedy hodnotu za peniaze riešiť nebude. Vláda môže rozhodnúť aj o investícii, ktorá nespĺňa tieto parametre, je pre ňu strategická a bude sa realizovať.“

Modernizácia železničných koridorov

V prípade ministerstva dopravy budú strategickými investíciami najmä projekty dopravnej infraštruktúry TEN-T, ako sú napríklad chýbajúce diaľničné úseky D1 Turany – Hubová, D3 na Kysuciach, či R4 od Prešova k hranici s Poľskom. Týka sa to aj plánovanej modernizácie železničných koridorov.

„Tieto projekty tam automaticky budú zaradené. Čím ďalej v procese sa projekt nachádza, skrátenie bude o to nižšie. Najviac budú profitovať tie, ktoré ešte v príprave nie sú,“ vysvetlil Jozef Ráž.

Pri rozbehnutých územných konaniach podľa neho už žiadosti zrejme nebudú sťahovať, aby sa mohlo ísť rovno na stavebné konanie. „Územko má svoj mysel vždy,“ myslí si.

Všetky procesy vykonáva štát

Strategickou investíciou podľa ministra bude len taká, za ktorou je štát. Tvrdí, že súkromná sféra do toho nemá ako a prečo zasiahnuť.

„Možnosť verejno-súkromného partnerstva je moment, kedy pozemok alebo časť majetku vlastní štát. A túto dá zveľadiť súkromnému investorovi s tým, že si ju následne spláca,“ poznamenal Jozef Ráž.

Všetky prípravné procesy však podľa neho vykonáva štát. Problém nevidí ani v schválenom znížení minimálnej sumy pre strategickú investíciu z pôvodne navrhovanej sumy 100 miliónov eur na 50 miliónov eur.

Zásadné výhrady opozície

Zákon tiež preberá európsku smernicu o zefektívňujúcich opatreniach na dosiahnutie pokroku pri realizácii transeurópskej dopravnej siete.

Opozícia vzniesla k zákonu o strategických investíciách viaceré zásadné výhrady. Pôvodne mal byť účinný dňom vyhlásenia, no prijaté zmeny v nesúvisiacom zákone o územnom plánovaní, zamerané na úpravu spôsobu menovania a odvolávania vedenia Úradu pre územné plánovanie a výstavbu (UUPV), budú účinné 1. júna.

To sa premietne aj do účinnosti samotného zákona o strategických investíciách. Výstavba dopravnej infraštruktúry na Slovensku trvá príliš dlho, v niektorých prípadoch od začiatku prípravy až do ukončenia výstavby aj 14 rokov.

Obmedzenie kontroly

Poslanec Ondrej Dostál (SaS) upozornil, že návrh zákona neprimerane zasahuje do vlastníckych práv.

„Neprimerane oslabuje postavenie účastníkov rôznych konaní a procesov, či už vyvlastňovacieho, územného, stavebného konania, konania o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Návrh zákona obmedzuje kontrolu verejných zákaziek, a tým aj hospodársku súťaž,“ uviedol.

Pripomienku mal aj k spôsobu, akým bol tento zákon prípravený, respektíve predložený, pričom si myslí, že to porušovalo pravidlá korektného legislatívneho procesu. Mimovládne organizácie v rámci skráteného pripomienkovania k návrhu zákona predložili dve hromadné pripomienky, podľa poslanca sa do finálneho návrhu zákona premietli iba minimálne.

Priestor pre projekty robené narýchlo

Poslanec Ivan Štefunko (Progresívne Slovensko) kritizoval, že pre rozporuplné podmienky v návrhu zákona sa môže strategickou stavbou stať čokoľvek.

„Otvárajú tým priestor pre projekty robené narýchlo a nekvalitne,“ podotkol. Pozmeňujúce návrhy hlavne poslancov za Hlas-SD a Smer-SD podľa poslanca do veľkej miery menia zameranie strategických investícií.

Progresívci navrhli jasnú definíciu strategickej investície, aby vnikol zoznam veľkých projektov, ktoré nebudú obchádzať procesy, ale budú prioritou. Ivan Štefunko odhadol, že zásobník projektov sa po úpravách môže zvýšiť štvornásobne.

„Ako to na Slovensku býva, keď je všetko priorita, nič nebude prioritou. Diaľnice, železnice, vlastne to, kvôli čomu zákon o strategických investíciách prišiel, nemusia byť prioritou,” poznamenal. Ako dodal, zákon bol veľmi dobrý svojim zámerom, ale je veľmi zlý svojim prevedením.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan ŠtefunkoJozef Ráž mlOndrej Dostál
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy SRNR SR Národná rada Slovenskej republikyProgresívne Slovensko (PS)SaS Sloboda a SolidaritaÚrad pre územné plánovanie a výstavbu SR (ÚÚPV)