BRATISLAVA 24. januára (WEBNOVINY) – Kontroly potravín za uplynulé tri roky dopomohli k poklesu nekvality v priemere o dva percentuálne body. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPaRV) pripúšťa, že čakalo lepšie výsledky. Potešujúce je podľa neho to, že sú subjekty, ktoré urobili posun smerom vpred, avšak podotýka, že sa našli aj takí, ktorí v roku 2014 oproti roku 2012 dosiahli horšie výsledky. Podľa ministra Ľubomíra Jahnátka sa najviac zlepšili distribútori a dopravcovia.
Inšpekcie zaznamenali zlepšenie situácie
Z údajov agrorezortu vyplýva, že počas uplynulých troch rokov sa zvýšil počet kontrol potravín a klesla porušenosť. Kým v roku 2012 vykonali inšpektori Štátnej veterinárnej s potravinovej správy 51 983 kontrol a zistili pri tom 14,34 percenta nedostatkov, počas uplynulého roka urobili 56 705 kontrol, pri ktorých zistili 12,6 percenta nedostatkov. Minister konštatoval, že pri inšpekciách mimo pracovnej doby, kedy odhalia vždy najviac pochybení, sa situácia o čosi zlepšila, porušenosť klesla z 57,35 percenta na 51,21 percenta.
V rámci bilancovania posledných troch rokov poukázal Jahnátek aj na zvýšený počet správnych konaní. Kým ešte v roku 2012 riešili 2 143 správnych konaní v objeme 1,4 mil. eur, vlani to už bolo 3 103 správnych konaní v sume 10,5 miliónov eur. „Pokuty sme udelili v roku 2012 na úrovni 86 486 eur a v roku 2014 80 596 eur, ale je podstatne väčší nárast správnych konaní, čiže tie nedostatky, ktoré boli na mieste zistené, mali závažnejší charakter v roku 2014 a nebolo ich možné riešiť priamo pokutou, ale musia sa riešiť cez správne konanie,“ podotkol minister.
Obchodný reťazec Carrefour sa zhoršil
Najvýraznejšie zlepšenie v rámci potravinovej vertikály pozoruje agrorezort u distribútorov a dopravcov, ktorí mali v roku 2012 9,64 percenta nedostatkov, vlani už len 1,84 percenta . „V tomto ukazovateli sme sa dostali do želanej hodnoty pod dve percentá,“ uviedol Jahnátek. Na druhej strane poukazuje na hypermarkety, stredné a malé predajne, ktoré majú podľa neho stále vysoké percento porušenosti.
Pri hypermarketoch evidujú pokles nedostatkov zo 17,65 percenta na 16,96 percenta, pri stredných predajniach z 16,68 percenta na 14,24 percenta a pri malých obchodoch z 14,46 percenta na 12,73 percenta. Počas troch rokov sa podľa Jahnátka zhoršil spomedzi obchodných reťazcov Carrefour, naproti tomu výraznejšie zlepšenie zaznamenali pri Nitrazdroji. Lepšie na tom sú aj Tesco, Billa a COOP Jednota.
„Tam, kde si tie subjekty, ktoré kontrolujeme, uvedomili, že cesta nekvality, nie je cesta do budúcna, tam sme dosiahli výrazné úspechy,“ zhodnotil Jahnátek. Ministerstvo bude i naďalej situáciu monitorovať, v záujem spotrebiteľa chce spolupracovať s obchodníkmi, vo zvyšovaní pokút cestu nevidí. Ako Jahnátek konštatuje, keď niekoho nemotivuje vysoká miliónová pokuta, tak tadiaľ cesta pravdepodobne nevedie.