Parížania v nedeľnom miestnom referende veľkou väčšinou hlasovali za zákaz všadeprítomných elektrických kolobežiek v uliciach francúzskeho hlavného mesta.
Zhruba 15-tisíc malých dopravných prostriedkov rozdeľujúcich verejnú mienku by tak malo z centra Paríža zmiznúť na konci augusta, keď vypršia kontrakty mesta s tromi prevádzkovateľmi.
Starostka má radosť
Parížska radnica sa obyvateľov v nedeľnom mestskom referende pýtala, či sú za zachovanie samoobslužných elektrických kolobežiek v Paríži alebo nie.
A výsledok bol jednoznačný – hlasovalo len niečo viac ako 103-tisíc ľudí, no 89 % z nich kolobežky odmietlo a len 11 % ich prevádzku podporilo.
Starostka Anne Hidalgo výsledok označila za úspech a poznamenala, že ľudia sa vyjadrili veľmi jasne. „Od prvého septembra v Paríži nebudú žiadne samoobslužné elektrické kolobežky,“ skonštatovala.
Mizerná účasť
Hlasovanie bolo otvorené pre 1,38 milióna registrovaných parížskych voličov, no zaznamenalo účasť len 7,4 %, čo kritizujú prevádzkovatelia kolobežiek.
„Toto bezprecedentné referendum… bolo silne ovplyvnené veľmi reštriktívnymi metódami hlasovania. To viedlo k extrémne nízkej účasti, ktorá bola silne vychýlená smerom k starším vekovým skupinám, čo zväčšilo rozdiely medzi zástancami a odporcami,“ reagovali v spoločnom vyhlásení spoločnosti Lime, Dott a Tier a dodali, že im je „ľúto, že Parížania prídu o možnosť zdieľanej a ekologickej dopravy… Je to krok späť pre udržateľnú dopravu v Paríži pred olympijskými hrami v roku 2024“.
Hit medzi turistami
Kolobežky, ktoré sú roztrúsené po celom Paríži, dajú sa ľahko nájsť a prenajať prostredníctvom stiahnuteľnej aplikácie a sú pomerne lacné, sú hitom medzi turistami a získali si priaznivcov aj medzi niektorými Parížanmi, ktorí si nechcú alebo nemôžu dovoliť vlastné.
Mnohí obyvatelia francúzskeho hlavného mesta sa však sťažujú, že elektrické kolobežky predstavujú hrozbu pre dopravu a boli účastníkmi stoviek nehôd, z ktorých niektoré boli smrteľné.
Hidalgo a niektorí jej zástupcovia viedli kampaň za zákaz kolobežiek z dôvodu bezpečnosti, obťažovania verejnosti a tiež z pohľadu nákladov a prínosov pre životné prostredie.