Náznaková rekonštrukcia
Prečo U Kráľa Ľudovíta? V týchto miestach sa stretávali králi, pričom už v 14. storočí v tomto priestore stála kráľovská kúria, trnavské sídlo kráľa Ľudovíta I. z Anjou, ktorý v nej v roku 1382 aj zomrel. Autori novostavby však reagovali na mladší Selepčéniho palác, ktorý sa viaže k ostrihomskému arcibiskupovi zo 17. storočia Jurajovi Selepčénimu-Pohroncovi. Tento dom niesol výrazné hmotné a architektonické prvky so zachovaním pôvodnej renesančnej atiky, dovnútra orientovanej pílkovej strechy a podobne. Súčasťou komplexu paláca bol takisto odlišný barokový dom s manzardovou strechou, ktorý niesol výrazné architektonické prvky a barokové princípy.
„Pri návrhu sme sa vydali cestou tzv. náznakovej rekonštrukcie pôvodných objektov, ktorý požadovali mestskí pamiatkari,“ hovorí autor projektu Ing. arch. Peter Osuský. „Z hľadiska tvorby bolo dôležité najmä vystihnúť a vyjadriť ducha zaniknutej stavby. Tak, aby novostavba nezastierala, že ide o nové dielo, ale zároveň zachovávala najcharakteristickejšie znaky historickej stavby. A to nielen z hľadiska hmoty, tvaru striech, podlažnosti, ale aj z výrazového aspektu. Pri riešení výrazu však nemalo ísť o kópiu ani o presnú aplikáciu tvaroslovných prvkov. Snažili sme sa o ich modifikáciu, ktorá by prostredníctvom súčasných prvkov čitateľne vystihla historickú situáciu.“
Kov a sklo na fasáde
Komplex koncepčne a prevádzkovo rešpektuje pôvodnú parceláciu a tvary historických objektov na pôvodných parcelách, pričom polyfunkčný dom je členený na štyri krídla. Tie rešpektujú pôvodnú zástavbu a v urbanistickom zmysle (hmoty pôvodných objektov, výšky ríms, tvar striech, delenie fasád) vytvárajú päť samostatných domov.
Celý článok si môžete prečítať tu.