Zálohovanie vratných nápojových obalov sa na Slovensku po takmer štyroch rokoch fungovania stalo bežnou súčasťou života obyvateľov. Podľa najnovšieho prieskumu agentúry 2muse, ktorý v auguste a septembri 2025 realizoval Správca zálohového systému, až 96 % ľudí pozná tento systém a rozumie mu, 94 % prejavuje o zálohovanie záujem a 89 % ho považuje za užitočné riešenie.
Medziročné výsledky týchto ukazovateľov vykazujú rovnaké hodnoty už tretí rok po sebe, čo naznačuje, že záujem Slovákov o zálohovanie je dlhodobo stabilný a že ho vnímajú ako významné riešenie.
Najväčší prínos pre spoločnosť
„Slovensko je v zálohovaní mimoriadne úspešné. Môžeme byť na seba právom hrdí, pretože patríme v tomto smere medzi najlepších v Európe. V návratnosti nápojových obalov sa držíme nad 90‑percentami. A v uplynulých dňoch sme dokonca prekročili hranicu štyroch miliárd vyzbieraných PET fliaš a plechoviek od spustenia zálohovania,“ uviedol generálny riaditeľ Správcu zálohového systému Marián Áč na tlačovej konferencii pri prezentácii výsledkov prieskumu.

Obchodná politika Lesov SR podľa spracovateľov dreva narúša stabilitu trhu, vyzývajú štát na okamžité rokovanie
Prieskum agentúry 2muse zároveň ukázal, ktoré oblasti zálohovania prinášajú najväčší prínos spoločnosti. Podľa Viktórie Kajanovičovej z agentúry 2muse patrí medzi kľúčové zistenia napríklad to, „že vďaka zálohovaniu máme čistejšie životné prostredie, že sme sa vďaka zálohovaniu začali viac zamýšľať nad triedením ďalších druhov odpadov a v neposlednom rade aj to, že k zálohovaniu aktívne vedieme aj naše deti a mládež.“
Otvorená a transparentná komunikácia
Zverejnené pozitívne údaje o aktívnom prístupe obyvateľov Slovenska k zálohovaniu vníma Správca zálohového systému ako záväzok do budúcnosti udržať toto smerovanie. Súčasťou prieskumu boli totiž aj otázky, zamerané na identifikáciu oblastí, na ktoré by sa mal Správca v ďalšom období sústrediť.
Ide najmä o témy spojené s kvalitnejšou a dostupnejšou sieťou odberných miest, efektívnejším vzdelávaním detí a mládeže o zálohovaní a recyklácii, hľadaním nových foriem a motivačných spôsobov, ako zapojiť do zálohovania aj tých, ktorí ho aktuálne využívajú len sporadicky alebo vôbec, a v neposlednom rade o zvyšovanie povedomia o Správcovi zálohového systému a jeho otvorenej a transparentnej komunikácii o fungovaní systému.
Lepšia organizovanosť
Medzi kľúčové zistenia prieskumu agentúry 2muse v tejto oblasti patrí aj fakt, že dostupnosť odberných miest medziročne rastie – v roku 2025 sa uvádza 85 % oproti 80 % v roku 2024, prieskum zaznamenal medziročné zlepšenie v oblasti kvality odberných miest a pokles frekvencie výskytu nedostatkov, medziročne sa nemenia zvyky Slovákov v súvislosti s frekvenciou návštev odberných miest, viac ako dve tretiny spotrebiteľov (68 %) sa k najbližšiemu odbernému miestu dokážu dopraviť do 15 minút.

Lidl spúšťa medzinárodnú vianočnú kampaň: „Zázračné okamihy sa oplatia každý deň“
Drvivá väčšina (83‑99 %, podľa veľkosti obce) do 20 minút, k hlavným deklarovaným motivátorom zálohovania patrí ekologické hľadisko a v popredí je aj využívanie zálohovania na podporu dobročinných aktivít, a lepšia informovanosť o organizačnom fungovaní zálohovania má potenciál prispieť k pozitívnejšiemu vnímaniu systému.
Slovenské samosprávy a školy
„V roku 2026 nás čaká opäť veľa práce,“ zakončil na tlačovej konferencii Marián Áč. Zároveň poďakoval slovenským médiám za aktívnu pomoc pri popularizácii zálohovania a korektné informovanie o jeho význame a fungovaní. Ocenil tiež slovenské samosprávy, školy, univerzity a vládne inštitúcie za podporu a spoluprácu, ktorej sa systému zálohovania dostáva.
„Bez tejto podpory a šírenia informácií o užitočnosti zálohovania by sme nielen nedokázali plniť kritériá návratnosti, ale aj prostredie okolo nás by bolo plné odhodených fliaš a plechoviek,“ uzavrel M. Áč.

