Sociálni partneri sa po dvoch kolách vyjednávania o kolektívnej zmluve vyššieho stupňa rozchádzajú v návrhoch, resp. požiadavkách na rast tarifnej a priemernej mzdy.
Zväz autobusovej dopravy (ZAD) a Odborový zväz (OZ) KOVO sa nedohodli na kolektívnej zmluve vyššieho stupňa vo verejnej cestnej doprave na rok 2019 ani po dvoch kolách vyjednávania. Sociálni partneri sa rozchádzajú v návrhoch, resp. požiadavkách na rast tarifnej a priemernej mzdy.
Zamestnávatelia podľa OZ KOVO navrhli zvýšenie tarifnej mzdy na 3,50 eura za hodinu a zotrvali na návrhu v prípade rastu priemernej mzdy o 3,6 % (o 1 % nad očakávanú mieru inflácie na úrovni 2,6 %). Odborári žiadajú nárast tarifnej mzdy na 4 eurá za hodinu s garantovanou výškou základnej mzdy 4,47 eura za hodinu a zvýšenie priemernej mzdy o 6,5 %.
Rozhodujúce tretie kolo vyjednávania
Zástupcovia ZAD a OZ KOVO sa plánujú stretnúť ešte na treťom kole vyjednávania v závere januára 2019. „Tretie kolo vyjednávania bude rozhodujúce, pretože ak ani na ňom nedospejeme k dohode, požiadame ministerstvo práce o určenie sprostredkovateľa,“ informovala agentúru SITA podpredsedníčka OZ KOVO a hlavná kolektívna vyjednávačka Monika Benedeková.
Zatraktívniť povolanie vodiča
„Naším cieľom je, samozrejme, dohodnúť takú kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, ktorá bude zamestnancom garantovať slušné mzdy aj pracovné podmienky, pretože, a verím, že to je aj záujmom zamestnávateľov, potrebujeme zatraktívniť toto povolanie pre mladšiu generáciu,“ uviedla Benedeková. Zástupcovia základných organizácií OZ KOVO pôsobiacich v autobusových spoločnostiach chcú 9. januára v Žiline spoločne koordinovať svoj ďalší postup vo vyjednávaní.
Rôzne podmienky v regiónoch
Prezident ZAD a generálny riaditeľ spoločnosti Slovak Lines, a. s., Bratislava Peter Sádovský v súvislosti s kolektívnym vyjednávaním na vyššej úrovni povedal, že odvetvie verejnej dopravy alebo regionálnej autobusovej dopravy je trochu špecifické v tom, že je veľmi ťažko hľadať jednu úroveň podmienok pre celé Slovensko.
Vyššia kolektívna zmluva ako rámec
„Vidíme perspektívu skôr v rokovaniach na podnikovej úrovni. Vyššia kolektívna zmluva by mohla nastaviť celkový rámec a skôr vytvoriť podmienky pre účelné a efektívne rokovanie na podnikovej úrovni,“ uviedol Sádovský. „Platy sa prirodzene naprieč regiónmi Slovenska líšia, zároveň sú rozdielne výdavky žúp na autobusovú dopravu. Kondícia žúp je takisto rozdielna, niekto má viac peňazí, niekto menej. Niekde majú dostatok vodičov, inde naopak nedostatok,“ upozornil Sádovský.