Pri tvorbe nového grafikonu vlakovej dopravy, ktorý bude platný od 11. decembra, bol najmä pri diaľkových trasách kľúčový čas.
Ako ďalej informuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), zrýchlenia sa dočkajú IC vlaky, pričom tieto spojenia ponúknu v smere Košice – Bratislava oproti novým vlakom Expres v priemere o 49 minút rýchlejšie spojenie.
„Napríklad vlak IC 44 Košice – Viedeň, ktorý prepája východ Slovenska s Rakúskom, bude rýchlejší po Bratislavu o 12 minút, čím dosiahne najrýchlejšie pravidelné spojenie západu s východom Slovenska v histórii IC vlakov. Trasu Košice – Bratislava zvládne za 4 hodiny a 31 minút,“ uvádza ZSSK. Priemerný jazdný čas všetkých IC vlakov na trase Bratislava – Košice a späť je dnes 4 hodiny a 51 minút, po novom to budú 4 hodiny a 42 minút.
Žilina – Bratislava, Bratislava – Prešov
Cestujúci ušetria čas vďaka IC vlakom aj na trase Žilina – Bratislava či Bratislava – Prešov. K zrýchleniu pritom príde najmä pre zrušenie niektorých zastavení. V Košiciach, Kysaku, Poprade, Žiline a v Bratislave bude stáť každé IC, niektoré budú zastavovať aj v Trnave a Spišskej Novej Vsi.
Nový grafikon ušetrí cestujúcim čas a štátu peniaze, podľa odborníka ide o reformu v železničnej doprave
Od znovuobnovenia prevádzky všetkých IC vlakov, pritom narástol denný priemerný počet prepravených cestujúcich. Kým v máji tohto roku to bolo 1 622 cestujúcich, v októbri 1 924 cestujúcich.
„Kým pred pandémiou sme v mesiaci október prepravovali cca 70 000 cestujúcich, situáciu v rokoch 2020 a 2021 zásadne ovplyvnil koronavírus. V tomto roku sa však čísla postupne vracajú do starých koľají, pričom v októbri 2022 sme prepravili už takmer 60 000 cestujúcich. Oproti predpandemickému roku 2019 to však je ešte stále o 17 % menej,“ uvádza ďalej k aktuálnej situácii ZSSK.
Rekord v najazdených vlakokilometroch
Čo sa týka roku 2023, ten bude z pohľadu najazdených vlakokilometrov za posledné roky rekordný. ZSSK totiž plánuje odjazdiť viac ako 37 mil. vlakokilometrov a vypraviť 644-tisíc vlakov. Oproti roku 2014 ide o takmer 25 % nárast pri počte vypravených vlakov a asi 21 % nárast v počte vlakokilometrov.
Posilnené regionálne vlaky majú prilákať viac ľudí, rýchlikom z Bratislavy do Košíc ubudnú zastávky
Viac vlakov bude jazdiť najmä na linke Ex 6xx Bratislava – Košice, v okolí hlavného mesta Bratislava a krajských miest Trnava, Žilina, Košice a Prešov.
Banská Štiavnica nesúhlasí s novým vlakovým grafikonom, má zásadné výhrady a volá po náprave
Železničná spoločnosť Slovensko zabezpečuje osobnú železničnú dopravu na Slovensku. Jej stopercentným akcionárom je Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktorá si zmluvne objednáva a platí služby vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. Prioritnú časť majetku tvoria železničné koľajové vozidlá. Spoločnosť vznikla v roku 2005 a je jedným z troch nástupníckych podnikov jednotných železníc.