Ešte v decembri 2020 rakúska ÖBB na základe výberového konania zadala ŽOS Trnava zákazku na výrobu 90 nových 4-nápravových samovyprázdňovacích vozňov Faccns za približne 16 miliónov eur.
Vozne odovzdala v Berlíne
ŽOS Trnava odovzdala tieto vozne rakúskej spoločnosti na medzinárodnom veľtrhu dopravnej techniky InnoTrans v Berlíne.
„Vyvinúť a schváliť nový typ vozňa podľa náročných požiadaviek pre tak dôležitého klienta, akým je ÖBB, nebolo vôbec jednoduché. Realizácia projektu zároveň prebiehala v náročnom období od roku 2022, ktorý sa niesol v znamení veľkých neistôt. Napriek tomu sme projekt úspešne zvládli a veríme, že nami vyrobené vozne budú spoločnosti ÖBB spoľahlivo slúžiť pri starostlivosti o železničnú sieť,“ dodal generálny riaditeľ ŽOS Trnava Miloš Kyselica.
Štvornápravový nákladný vozeň Faccns
Štvornápravový nákladný vozeň Faccns je samovyprázdňovací výsypný vozeň vhodný pri údržbe a opravách tratí na prepravu sypkého tovaru, ktorý nie je citlivý na vlhkosť, napríklad makadamu. Pri vyprázdňovaní vagóna sa využíva gravitácia – štyri výsypné otvory s otočnými sklzmi umožňujú jemne kontrolované vyprázdňovanie na oboch stranách vozňa, medzi koľajnicami aj vedľa nich.
Železnice na východe zmodernizujú za 400 miliónov z eurofondov, boli vyhlásené dve dôležité výzvy
Celý proces sa ovláda pomocou hydraulických pák. Požadovaný tlak sa vytvára pohonom z čerpadiel kolesovej súpravy. Výhodou je, že nie je potrebný žiadny externý zdroj energie a znižuje sa námaha obsluhy, keďže ovládacie panely hydraulického systému sú prístupné z obslužnej plošiny.
„Hydraulický systém výrazne znížil námahu potrebnú na obsluhu a strecha namontovaná nad prevádzkovou plošinou chráni zamestnancov pred vplyvmi počasia,“ vysvetlil Johann Pluy, člen predstavenstva ÖBB-Infrastruktur AG.