Zníženie veku vodičov nákladných áut a autobusov otvorí cestu k ich odbornému vzdelávaniu v „štandardnom“ študentskom veku.
Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD) a Zväz autobusovej dopravy (ZAD) to očakávajú v súvislosti s novelou zákona o cestnej premávke, ktorú vo štvrtok schválil parlament.
Bude umožnená výnimka
Ako v piatok informovala APZD, základný vek vodičov kamiónov 21 rokov a autobusovej dopravy 24 rokov síce v zákone zostáva, ale výnimka v nižšom veku je možná za sprísnených podmienok.
Od 1. augusta sa môže na svoje povolanie pripravovať už 18-ročný budúci vodič nákladného vozidla a 21-ročný profesionálny vodič autobusu.
Plánujete vodičský preukaz na nákladné autá a autobusy? Vek na jeho získanie sa zníži
„Zníženie veku vodičov autobusov, aj keď za sprísnených podmienok, otvára priestor na vzdelávanie mladých vodičov. Očakávame zvýšenie záujmu o prácu vodiča,“ uviedol prezident ZAD Peter Sádovský.
Schválenie novely o cestnej premávke podľa APZD mení nepriaznivú situáciu s vodičmi na Slovensku, prísne podmienky pre spôsobilosť vodičov ale zostávajú. Tými sú nielen vodičské oprávnenie na skupiny C pre kamióny alebo D pre autobusy.
Chýbajú tisícky vodičov
Pokiaľ vodič nezíska tzv. kvalifikačnú kartu vodiča, nemôže vykonávať svoju budúcu profesiu. Okrem zručností a vedomostí vodiča sa skúma jeho zdravotná i psychologická spôsobilosť.
UNAS a Asociácia Žltý Anjel kritizujú zníženie veku vodičov nákladných áut, mladí do 25 rokov spôsobujú najväčšie nehody
V dopravných spoločnostiach chýbajú tisícky profesionálnych vodičov, jedným z dôvodov bol vysoký vek vodičov. Aktuálna úprava zákona podľa APZD môže zlepšiť situáciu s nedostatkom vodičov na Slovensku.
„Pozitívne sme prijali, že ministerstvo práce umožnilo túto profesiu vykonávať aj vodičom z tretích krajín, ak splnili platné podmienky. Ide zhruba o tritisíc vodičov, ale problém to nevyriešilo,“ dodal generálny sekretár APZD Andrej Lasz.