Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú rekonštrukciu železničnej trate medzi Krompachmi a Kysakom s dĺžkou 30 kilometrov. Uviedli to v zámere, ktorý predložili na posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA.
Úplná výmena železničného spodku
„Účelom navrhovanej činnosti je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov,“ uvádza sa v zámere. Návrh počíta s modernizáciou trate, čo umožní vlakom dosahovať maximálnu rýchlosť až 140 kilometrov za hodinu.
ZSSK prichádza so supergaranciou, cestujúcich odškodní za meškanie pri desiatkach vlakov
Momentálna maximálna rýchlosť na tejto trati je 120 km za hodinu, aj to len v niektorých úsekoch. Začiatok rekonštrukcie sa predpokladá na rok 2024, ukončenie projektu a začatie prevádzky na trati je plánované v roku 2027.
V rámci rekonštrukcie dôjde k úplnej výmene železničného spodku a zvršku a vybudovaniu nového trakčného vedenia, inštalácii nového dispečerského systému riadenia prevádzky, nového moderného zabezpečovacieho zariadenia, ako aj digitalizácii komunikačnej siete.
Zrekonštruujú mosty i tunely
Zámer taktiež počíta s rekonštrukciou mostných objektov, zrušením všetkých úrovňových priecestí, ktoré budú pre zvýšenie bezpečnosti nahradené podchodmi a nadchodmi a najväčšou investíciou projektu bude rekonštrukcia železničných tunelov Ružínskeho a Bujanovského.
Špeciálnu vetraciu šachtu majú štyri železničné tunely
Tu počíta projekt s dvomi variantmi. V prvom by išlo o zväčšenie prierezu už existujúceho tunela, kde by bola zachovaná dvojkoľajná prevádzka. Zároveň by bolo potrebné v Bujanovskom tuneli vybudovať súbežne s tunelom únikové štôlne a upraviť existujúcu vetraciu šachtu. Tento variant predpokladá náklady na úpravu vo výške 86 miliónov eur.
Druhým a ekonomicky výhodnejším variantom je vybudovať novú tunelovú rúru, ktorá by sa nachádzala vedľa existujúceho Bujanovského a Ružínskeho tunela s dĺžkou takmer štyri kilometre, do ktorej bude preložená jedna koľaj existujúcej železničnej trate. Tu sa počíta s investíciou okolo 80 miliónov eur.
Z projektu modernizácia tratí medzi Bratislavou a Kútmi sa stáva "Mission impossible"
Dotknutý úsek trate medzi Krompachmi a Kysakom bol vybudovaný v údolí Hornádu v náročnom hornatom teréne. Terénnu členitosť trať prekonáva hlbokými zárezmi a vysokými násypmi, jej súčasťou je viacero mostných objektov rôznych rozpätí a tiež dva tunelové objekty. Prevádzka na trati je pravostranná a nachádzajú sa tu štyri železničné stanice.