Železničná koľajová doprava na Slovensku je v kritickom stave, len každé deviate koľajové vozidlo je nové alebo zmodernizované. Kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR potvrdila neudržateľnosť súčasného systému. Podľa kontrolórov sa modernizuje pomaly a bez dostatočného finančného krytia.
Uvítali by väčšiu angažovanosť rezortu
Vážnym zistením je fakt, že bez európskych fondov by k modernizácii neprišlo vôbec alebo len v minimálnom rozsahu. Celkový modernizačný dlh sa v tomto segmente verejnej dopravy vyšplhal nad miliardu eur.
Dofinancovanie ZSSK a osobnej vlakovej dopravy je zabezpečené, podľa Doležala však ešte treba riešiť infraštruktúru (video)
„Účinnejšiemu systému modernizácie koľajových vozidiel a celkovému rozvoju železničnej osobnej dopravy by v tomto smere určite prospela väčšia angažovanosť rezortu dopravy. Ak má byť osobná železničná doprava skutočnou prioritou, nestačia papierové deklarácie, musí sa tento cieľ prejaviť v konkrétnych projektoch s jasne predvídateľným finančným zabezpečením,“ povedal predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.
Ako zároveň dodal, vytvárať zdroje je potrebné nielen na nákup nových vozidiel, ale aj na ich pravidelnú údržbu a servis existujúcich.
Miliarda na obnovu parku
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) použila od roku 2010 na obnovu vozového parku viac ako jednu miliardu eur. Zo 14 modernizačných projektov z rokov 2017 až 2021 za viac ako 653 mil. eur bolo zrealizovaných iba šesť, ďalších osem je stále vo fáze realizácie.
Takmer polovica železničných priecestí na Slovensku je nezabezpečená, mnohé nehody sa nemuseli stať
Dodaných bolo v tomto období 174 nových alebo zmodernizovaných vlakových súprav a vozňov za bezmála 379 mil. eur. Do konca roku 2023 je plánovaných ďalších 80 vozidiel za 274 mil. eur. Ku koncu roka 2021 využívala železničná spoločnosť 1 541 koľajových vozidiel.
Podľa národných kontrolórov pritom modernizácia koľajových vozidiel nebola riadená strategicky. Za osemročné kontrolované obdobie nemala ZSSK platnú, zodpovednou autoritou schválenú stratégiu obnovy a modernizácie svojho vozového parku.
Rastúca poruchovosť vozidiel
Železničnej spoločnosti podľa NKÚ chýbalo koncepčné a strategické riadenie zo strany rezortu dopravy. Metodická podpora nebola žiadna, koordinácia projektov medzi ZSSK a Železnicami SR bola slabá. Vážnym systémovým zistením sú aj nedostatočné merateľné ukazovatele deklarovaných cieľov modernizácie.
Kontrolóri poukázali aj na fakt, že sa nedarí znížiť priemerný vek vlakových súprav. Ku koncu roka 2021 bol priemerný vek lokomotív 29 rokov a osobných vozňov takmer 22 rokov, čo je viac ako východisková hodnota z roku 2017, keď bol priemerný vek vozidiel 21 rokov.
Poruchovosť mala kolísavý trend, nepriaznivo sa však vyvíjala pri nových a modernizovaných vlakových súpravách. V rokoch 2019 až 2021 bolo ZSSK dodaných 46 nových vozidiel. Kým v roku 2019 bola ich poruchovosť na úrovni 26 % z celkového počtu porúch, v roku 2021 sa zvýšila na 40 %.