Zvýšenie miezd bude zabezpečené novým systémom odmeňovania zamestnancov a tarifných miezd, ktoré sa v roku 2018 dotknú všetkých železničiarskych prevádzkových profesií. Mzdové náklady na tarifné mzdy sa v budúcom roku zvýšia o 9 %.
BRATISLAVA 18. decembra (SITA) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a jedenásť odborových organizácií podpísali v pondelok 18. decembra na základe spoločnej dohody dodatok č. 1 ku Kolektívnej zmluve ŽSR na roky 2017 a 2018. Ako štátny správca železničnej infraštruktúry informoval, zvýšenie miezd bude zabezpečené novým systémom odmeňovania zamestnancov a tarifných miezd, ktoré sa v roku 2018 dotknú všetkých železničiarskych prevádzkových profesií.
Mzdové náklady na tarifné mzdy vzrastú o deväť percent
Tarifná mzda bude s účinnosťou od 1. februára 2018 zvýšená u prevádzkových zamestnancov, s najvyšším nárastom u typových pozícií ako elektromontér, návestný majster, signalista, rušňovodič traťový strojník, rušňovodič elektromontér a výpravca. Navrhovaná zmena podľa ŽSR predstavuje zvýšenie objemu mzdových nákladov na tarifné mzdy v roku 2018 o 9 %.
Cieľom spoločnosti je oceniť náročnosť profesií vzhľadom k požadovanej odbornej a zdravotnej spôsobilosti, podporiť u zamestnancov kariérny rast a postupne sa priblížiť k aktuálnym mzdám na trhu práce.
Odbory sa s návrhom vedenia nakoniec stotožnili
„Adekvátne ohodnotenie železničiarov je oblasť, ktorá u nás rokmi zaostala. Zmena sa nerodila ľahko a vyžadovala si čas, ale som veľmi rád, že sme prišli s konkrétnym návrhom na jasnú a hlavne citeľnú zmenu k lepšiemu a odborové organizácie sa s týmto návrhom nakoniec stotožnili,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
Zmeny sú naplánované na tri roky
Celkové zmeny sú naplánované na tri roky. „Navrhovaný systém zohľadňuje náročnosť profesií k odbornej a zdravotnej spôsobilosti. V tomto prvom kroku pôjde celkovo o zvýšenie taríf u takmer 12 400 zamestnancov,“ dodal Erdössy.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur.