Na 180 pracovných miest je rozpracované prijatie zamestnanca a reálne voľných je 194 miest. Priemerná mzda v Železniciach Slovenskej republiky v prvom polroku prvý raz presiahla úroveň tisíc eur.
BRATISLAVA – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) aktuálne evidujú 374 neobsadených miest. Z toho je 180 pracovných miest, na ktoré je rozpracované prijatie zamestnanca, reálne voľných je 194 miest.
Ako štátny správca železničnej infraštruktúry v piatok informoval, najviac zamestnancov chýba v profesiách návestný majster, elektromontér pevných trakčných a silnoprúdových zariadení a výpravca, a to najmä na západnom Slovensku. Nedostatok odborných prevádzkových zamestnancov riešia ŽSR už niekoľko rokov. Súvisí to s odchodom silných ročníkov do dôchodku, ale aj s nedostatkom týchto zamestnancov na trhu práce.
V prvom polroku prijali 317 a odišlo 419 zamestnancov
Nedostatok zamestnancov pociťujú ŽSR napriek tomu, že v prvom polroku tohto roka priemerná mzda v spoločnosti dosiahla 1 015,98 eura a prvýkrát v histórii tak prekročila hranicu tisíc eur. ŽSR sú jedným z troch najväčších zamestnávateľov na Slovensku, k 30. júnu evidovali 13 655 zamestnancov, z toho 10 367 mužov a 3 288 žien. „Za prvý polrok bolo prijatých 317 zamestnancov, z toho najviac do profesií dozorca výhybiek, návestný majster či traťový robotník. V roku 2018 skončilo pracovný pomer 419 zamestnancov, z toho 71 sezónnych – kuričov na dobu určitú,“ uviedla zástupkyňa riaditeľky odboru komunikácie generálneho riaditeľstva ŽSR Ivana Popluhárová.
Najčastejšie zastúpenými typovými pozíciami u správcu železničnej infraštruktúry sú výpravca, návestný majster, majster železničných traťových strojov, zámočník koľajových konštrukcií, elektromontér pevných trakčných a silnoprúdových zariadení, rušňovodič – traťový strojník a elektromontér, posunovač, signalista, dozorca výhybiek a traťový robotník.
Absolventský program ponúka zamestnanie študentom
„ŽSR v absolventskom programe 2017/2018 prijali 45 absolventov, z ktorých piati skončili svoje pôsobenie na ŽSR. Cieľom absolventského programu je ponúknuť zamestnanie študentom stredných a vysokých škôl, ktorí hľadajú uplatnenie po ukončení štúdia,“ priblížila Popluhárová. Väčšina absolventov má ukončené vzdelanie v odbore železničnej dopravy, elektrotechniky a strojárstva. „Absolventi sa pripravujú na typovú pozíciu pod vedením povereného zamestnanca prevažne v trvaní jedného roka, počas ktorého získajú potrebné odborné znalosti a praktické skúsenosti,“ poznamenala Popluhárová.
S podporou železníc v súčasnosti študuje 77 študentov
Pre podporu zamestnanosti sa ŽSR aktívne podieľajú na projekte duálneho vzdelávania aj štipendijného programu na stredných aj vysokých školách. V týchto programoch v súčasnosti študuje s podporou ŽSR 77 žiakov stredných odborných škôl a študentov vysokých škôl. Každý z nich má podpisom učebnej zmluvy (duálne vzdelávanie) alebo štipendijnej zmluvy garantované pracovné miesto v odbore.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur. ŽSR prevádzkujú 3 580 kilometrov tratí, ako aj stanice a zastávky.