Železnice Slovenskej republiky zaznamenali minulý rok výrazný výpadok tržieb

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koľajnice
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mali v porovnaní s plánom na rok 2020 výpadok tržieb v celkovej výške 18,1 milióna eur. Ako ďalej uviedla pre agentúru SITA Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa ŽSR, ide o tržby z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre, predaja trakčnej elektriny a poskytovania služieb ubytovania a vzdelávania.

Zvýšená dotácia zo štátneho rozpočtu

Spoločnosť za pozitívne považuje, že výpadok tržieb bol sanovaný rezortom dopravy zvýšením dotácie zo štátneho rozpočtu účelovo viazanými prostriedkami.

ŽSR v tržbách z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre dosiahli v roku 2019 vyše 102,6 milióna eur vrátane kompenzácie finančných dopadov hradených z rozpočtu verejnej správy vo výške takmer 26,4 milióna eur. Oproti tomu v roku 2020 ŽSR očakávali tržby v celkovej výške vyše 94,9 milióna eur, a to taktiež vrátane kompenzácie finančných dopadov hradených z rozpočtu verejnej správy vo výške 22,5 milióna eur. Oproti predchádzajúcemu roku teda ŽSR zaznamenali v predmetných tržbách medziročný pokles o približne 8 percent.

Kým v roku 2019 dosiali ŽSR v tržbách z predaja trakčnej elektriny sumu vyše 71,1 milióna eur, tak v minulom roku sa odhadujú tržby na úrovni len vyše 60,6 milióna eur, čo predstavuje medziročný pokles o približne 15 percent. V roku 2019 predstavovali tržby za služby ubytovania a vzdelávania vyše takmer 2,2 milióna eur. Za rok 2020 sa odhadujú tržby v danej oblasti len vo výške vyše 1,5 milióna eur, čo predstavuje medziročný pokles o takmer 30 percent.

Nižší rozpočet ako požiadavka

ŽSR aj počas mimoriadnej situácie museli poskytovať prevádzkyschopnosť železničných tratí v požadovanom rozsahu. Z dôvodu šírenia koronavírusu sa zvýšilo aj čerpanie pandemickej OČR a PN, čo spôsobilo zvýšenie nadčasovej práce a zvýšené nároky na organizáciu práce. Napriek zníženiu dotácie na zabezpečenie údržby železničných tratí a nutnosti vynakladať finančné zdroje len na nevyhnutné výkony údržby bola však bezpečnosť železničnej prevádzky zabezpečená.

Rok 2021 je v oblasti dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry pre ŽSR opäť veľmi nepriaznivý. Rozpočet verejnej správy stanovil pre ŽSR dotáciu na rok 2021 vo výške 241,6 milióna eur, čo je o vyše 118,2 milióna eur menej ako je požiadavka ŽSR, ktorá odzrkadľuje skutočnú potrebu v súvislosti so stavom prvkov železničnej infraštruktúry,“ dodala Ria Feik Achbergerová s tým, že snahou ŽSR bude aj na aktuálny rok dosiahnuť prostredníctvom rokovaní s rezortom dopravy a ministerstvom financií zvýšenie dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ria Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky