Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mali v porovnaní s plánom na rok 2020 výpadok tržieb v celkovej výške 18,1 milióna eur. Ako ďalej uviedla pre agentúru SITA Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa ŽSR, ide o tržby z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre, predaja trakčnej elektriny a poskytovania služieb ubytovania a vzdelávania.
Zvýšená dotácia zo štátneho rozpočtu
Spoločnosť za pozitívne považuje, že výpadok tržieb bol sanovaný rezortom dopravy zvýšením dotácie zo štátneho rozpočtu účelovo viazanými prostriedkami.
Koronakríza výrazne zmenila plány železničných spoločností, generálni riaditelia hodnotia uplynulý rok
ŽSR v tržbách z úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre dosiahli v roku 2019 vyše 102,6 milióna eur vrátane kompenzácie finančných dopadov hradených z rozpočtu verejnej správy vo výške takmer 26,4 milióna eur. Oproti tomu v roku 2020 ŽSR očakávali tržby v celkovej výške vyše 94,9 milióna eur, a to taktiež vrátane kompenzácie finančných dopadov hradených z rozpočtu verejnej správy vo výške 22,5 milióna eur. Oproti predchádzajúcemu roku teda ŽSR zaznamenali v predmetných tržbách medziročný pokles o približne 8 percent.
Kým v roku 2019 dosiali ŽSR v tržbách z predaja trakčnej elektriny sumu vyše 71,1 milióna eur, tak v minulom roku sa odhadujú tržby na úrovni len vyše 60,6 milióna eur, čo predstavuje medziročný pokles o približne 15 percent. V roku 2019 predstavovali tržby za služby ubytovania a vzdelávania vyše takmer 2,2 milióna eur. Za rok 2020 sa odhadujú tržby v danej oblasti len vo výške vyše 1,5 milióna eur, čo predstavuje medziročný pokles o takmer 30 percent.
Nižší rozpočet ako požiadavka
ŽSR aj počas mimoriadnej situácie museli poskytovať prevádzkyschopnosť železničných tratí v požadovanom rozsahu. Z dôvodu šírenia koronavírusu sa zvýšilo aj čerpanie pandemickej OČR a PN, čo spôsobilo zvýšenie nadčasovej práce a zvýšené nároky na organizáciu práce. Napriek zníženiu dotácie na zabezpečenie údržby železničných tratí a nutnosti vynakladať finančné zdroje len na nevyhnutné výkony údržby bola však bezpečnosť železničnej prevádzky zabezpečená.
„Rok 2021 je v oblasti dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry pre ŽSR opäť veľmi nepriaznivý. Rozpočet verejnej správy stanovil pre ŽSR dotáciu na rok 2021 vo výške 241,6 milióna eur, čo je o vyše 118,2 milióna eur menej ako je požiadavka ŽSR, ktorá odzrkadľuje skutočnú potrebu v súvislosti so stavom prvkov železničnej infraštruktúry,“ dodala Ria Feik Achbergerová s tým, že snahou ŽSR bude aj na aktuálny rok dosiahnuť prostredníctvom rokovaní s rezortom dopravy a ministerstvom financií zvýšenie dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry.