Železnice Slovenskej republiky zadali zákazku na podporu a údržbu prevádzky informačného systému SAP a rozvoja jeho produktov spoločnosti Tory Consulting z Košíc. Použitie rokovacieho konania bez zverejnenia zdôvodnili tým, že tieto služby môže poskytnúť len určitý subjekt z dôvodu ochrany výlučných práv, vrátane práv duševného vlastníctva.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vynaložia na poskytovanie podpory a údržby prevádzky informačného systému SAP a rozvoja jeho produktov 2,835 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (3,4 mil. eur vrátane dane). Zákazku zadali spoločnosti Tory Consulting, a. s. z Košíc na základe rokovacieho konania bez zverejnenia.
Ako vyplýva z výsledku verejného obstarávania, železničiari zdôvodnili tento postup tým, že tieto služby môže poskytnúť len určitý subjekt z dôvodu ochrany výlučných práv, vrátane práv duševného vlastníctva. Predpokladaná hodnota zákazky bola 2,85 mil. eur bez dane.
Štátny správca železničnej infraštruktúry zabezpečuje od 1. apríla 2005 podporu produktívnej prevádzky systému SAP, kde aplikačná podpora a služby rozvoja funkcionality sú zásahmi do zdrojového kódu, na ktoré autor nedal súhlas žiadnej inej osobe. Je preto podľa železníc možné postupovať iba prostredníctvom priameho rokovacieho konania uskutočneného podľa zákona o verejnom obstarávaní, a to na základe autorských práv spoločnosti Tory Consulting.
Tory Consulting má autorské práva na rozšírenie systému SAP
„Dodávateľ na základe špecifických potrieb obstarávateľa realizoval a odovzdal do produktívnej prevádzky významné rozšírenia, modifikácie systému a rozhrania na externé systémy, na ktoré má dodávateľ autorské práva. Celkovo bolo vyvinutých viac ako dvesto programov, z ktorých 191 považuje obstarávateľ ako kritické,“ informovali ŽSR.
Realizácia ďalších zmien v systéme podľa požiadaviek železničiarov nie je možná bez zásahu do vyvíjaných rozšírení, modifikácií a rozhraní a môže zapríčiniť znefunkčnenie celého systému.
Nositeľom autorských práv na rozšírenia a rozhrania systému SAP vo všetkých používaných vzájomne prepojených moduloch SAP je v súlade s autorským zákonom dodávateľ s tým, že ŽSR bolo udelené právo vyvinuté rozšírenia a rozhrania používať.
„Pri akomkoľvek neodbornom zásahu, resp. zásahu inej osoby, ako je tvorca do zdrojového kódu, vzniká významné riziko, že kritické procesy spracovania informácií u obstarávateľa budú nefunkčné a tým pádom bude systém nepoužiteľný pre plnenie svojho účelu. Zásah zo strany tretej osoby do zdrojového kódu by so sebou niesol významné ohrozenie fungovania kritických procesov,“ dodali železnice.
Potrebné je zabezpečiť kompatibilitu s existujúcim systémom
Všetky dodané rozšírenia, modifikácie systému a taktiež vytvorené rozhrania na externé systémy sú podľa ŽSR technicky neoddeliteľnou súčasťou štandardného prostredia informačného systému SAP. Vyvinuté nadstavby sú navzájom poprepájané, odobratie prístupových kódov autorom k ich ďalšiemu rozširovaniu a modifikáciám by spôsobilo kolaps informačného systému SAP.
Železnice potrebujú zabezpečiť kompatibilitu obstarávaného plnenia s existujúcim systémom, ktorým disponujú. „Zabezpečenie služieb podpory produktívnej prevádzky pre informačný systém je nevyhnutné z dôvodu zabezpečenia dostupnosti a funkčnosti systému. Na obstaranie služieb súvisiacich so zabezpečením podpory by plnenie od iného dodávateľa vyvolalo značné riziko nefunkčnosti spracovania kritických procesov v už existujúcom a využívanom systéme SAP,“ uzavreli ŽSR.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur.