Slovenská správa ciest (SSC) v pondelok začala s výstavbou obchvatu mesta Šaľa. Nový obchvat bude dlhý takmer 12 kilometrov, prvé vozidlá by po ňom mali prejsť na konci leta 2027. Potom bude tranzitná doprava odklonená z mesta aj priľahlých obcí.
Obchvat vybuduje združenie Hochtief SK a MBM-GROUP za 78,8 milióna eur bez DPH. Dielo zahŕňa 119 stavebných objektov, z toho 14 mostných, a sedem kilometrov protihlukových stien. Najdlhší most ponad rieku Váh bude mať dĺžku viac ako 700 metrov. SSC o tom informovala v tlačovej správe.
„Obchvat Šale sa môže konečne začať stavať. Veľmi sa teším, že sa to po toľkých rokoch podarilo. Verím, že pri výstavbe nenastanú žiadne komplikácie a státie v kolónach sa pre Šaľanov stane čo najskôr minulosťou,“ povedal minister dopravyJozef Ráž pri symbolickom poklepávaní základného kameňa za účasti predsedu Nitrianskeho samosprávneho krajaBranislava Becíka aj primátora ŠaleJozefa Belického.
Začiatok a koniec obchvatu
Obchvat bude začínať za existujúcim premostením odvodňovacieho kanála z vodného diela Kráľová, severozápadne obíde obec Kráľová nad Váhom s premostením ponad rieku Váh a následne severne obíde Dlhú nad Váhom, mesto Šaľa a Trnovec nad Váhom. Koniec obchvatu bude pri obci Horný Jatov.
Po víkendovej uzávere Strečna bude premávka v oboch smeroch na istý čas bez obmedzení
Medzi obcou Dlhá nad Váhom a mestom Šaľa, mestskou časťou Veča, je navrhnuté prepojenie s cestou druhej triedy, čím bude vytvorený obchvat obce Dlhá nad Váhom v smere od Šale a Serede.
Kruhové objazdy a priesečná križovatka
Na obchvate v miestach križovania s priľahlými cestami druhej triedy a na začiatku úseku v mieste odpojenia od pôvodnej trasy I/75 sú navrhnuté veľké kruhové objazdy. V mieste križovania novej trasy cesty I/75 s cestou tretej triedy a pôvodnou trasou cesty I/75 je navrhnutá priesečná križovatka.
Ďalší úsek cesty v Prešovskom kraji sa dočkal opravy. Práce na cesty tretej triedy stáli 144-tisíc eur
Líniová stavba je vedená extravilánom obcí. Vedenie trasy obchvatu si vyžaduje prekládky jestvujúcich inžinierskych sietí, ktoré sú vyvolanými investíciami predmetnej stavby. Sú to úpravy silnoprúdových a slaboprúdových vedení, plynovodov, vodovodov a melioračných zariadení.
Odklon tranzitnej dopravy
„Po vybudovaní obchvatu sa tranzitná doprava odkloní z mesta i priľahlých obcí, čo významne prispeje k zlepšeniu životných podmienok občanov regiónu. Zvýši sa bezpečnosť dopravy a sme presvedčení, že dopravou vedenou v extraviláne sa zníži aj nehodovosť, plynulosť dopravy a skráti sa čas prejazdu. Veľkým prínosom pre región bude aj vybudovanie nového mosta ponad Váh,“ uviedol generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka.
Práce na rýchlostnej ceste R2 Kriváň - Mýtna napredujú, termín prepojenia estakády sa blíži (video)
Obstarávanie zhotoviteľa obchvatu trvalo takmer päť rokov, Slovenská správa ciest opakovala tender na jeho výstavbu. Druhý vyhlásila v júli 2022, predlžovali ho opakované vyhodnocovania ponúk a námietky proti výsledkom.