Súťaž na výstavbu úseku tejto rýchlostnej cesty bude prvá na Slovensku s hodnotením ponúk na základe viacerých kritérií ceny a kvality.
BRATISLAVA – Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek v pondelok za účasti podpredsedu parlamentu Bélu Bugára odštartoval súťaž na výstavbu viac ako deväť kilometrov dlhého úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna. Táto časť rýchlostnej cesty spojí už dnes existujúce úseky za Zvolenom s nadväzujúcou etapou na R2 Mýtna – Lovinobaňa. Informovala o tom v pondelok hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby SR Karolína Ducká.
Hodnotenie ponúk podľa viacerých kritérií
Úsek R2 Kriváň – Mýtna bude prvým úsekom na Slovensku, ktorý sa bude súťažiť na základe multikriteriálneho hodnotenia ponúk, to znamená nielen na základe najnižšej ceny, ale aj podľa kritéria kvality. „Neplatí, že čo je najlacnejšie, je aj najlepšie, preto chceme pri výstavbe zohľadniť aj náklady na údržbu alebo environmentálne hľadisko,“ povedal minister dopravy Arpád Érsek. Samotná výstavba tohto úseku bude podľa ministerstva dopravy pomerne náročná. Jeho súčasťou je aj viac ako päť kilometrov dlhá estakáda, ktorá bude vo svojom najvyššom bode viac ako 45 metrov nad terénom.
Odhadované náklady vyše 234 miliónov eur bez DPH
Predpokladaná hodnota výstavby úseku R2 podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) predstavuje 234,08 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Motoristi po dostavbe úsekov R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, ktorý sa aktuálne už obstaráva, získajú viac ako 40 kilometrov súvislej rýchlostnej cesty v smere od Zvolena po Lučenec. Ukončenie vyhodnotenia a podpísanie zmluvy so zhotoviteľom predpokladá NDS v prvom štvrťroku 2019 a následne aj začiatok výstavby.
Štyri kritériá hodnotenia ponúk
Jediným kritériom pri hodnotení súťaží doteraz bola najnižšia cena. „V novo navrhovanej metodike sa pri súťažiach na stavebné práce budú posudzovať štyri kritériá, a to cena, kvalita tímu odborníkov (podľa konkrétnej stavby – hlavný stavbyvedúci, hlavný inžinier stavby, cestár, mostár, geológ, tunelár), náklady na prevádzku a environmentálne hľadisko,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Pri ďalších stavbách budú dopĺňané aj iné kritériá podľa potrieb jednotlivých konkrétnych stavieb. „Tieto kritériá budú mať rôznu percentuálnu váhu, a to vždy po riadnej kalkulácii vo vzťahu k získanej pridanej hodnote,“ dodala Michalová.
Cieľom zmeny v hodnotení ponúk pri verejnom obstarávaní na stavebné práce je dosiahnuť vyššiu hodnotu za peniaze, a to zvýšením kvality stavebných prác za primeranú cenu. NDS si od nového systému vyhodnocovania ponúk sľubuje rýchlejšie a vysoko transparentné vysúťaženie zhotoviteľov a predovšetkým efektívnejšiu a kvalitnejšiu výstavbu jednotlivých úsekov.
Rozvoj infraštruktúry na juhu medzi prioritami Mosta-Híd
„Investície do infraštruktúry v južných okresoch Slovenska patria medzi priority strany Most-Híd a vďaka nej sa po dlhých rokoch kladie dôraz na túto oblasť aj v Programovom vyhlásení vlády,“ uviedol predseda Mosta-Híd Béla Bugár. Ľudia v týchto regiónoch podľa neho právom volajú po rýchlostnej ceste, po ktorej sa rýchlo a bezpečne dopravia za prácou alebo zábavou. „Minister dopravy nemá jednoduchú úlohu, keď rieši veci a úseky, ktoré boli zanedbané, ale som si istý, že zodpovedný prístup prinesie výsledky k spokojnosti všetkých občanov regiónu,“ dodal Bugár.
V tomto roku ešte súťaže na ďalšie dva úseky R2
Do konca roka 2018 by podľa ministerstva dopravy na južnej R2 mohli byť vypísane súťaže ešte na dva úseky tejto rýchlostnej cesty. Ide o úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška a R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. „Som rád, že sa nám darí dodržať sľuby, ktoré sme dali a výrazne sa zdynamizuje aj výstavba na južnom ťahu, ktorý bol predchádzajúcimi vládami zanedbávaný,“ povedal Érsek.
Ak sa podarí vypísať obe súťaže podľa plánu ministerstva dopravy, tak na tejto trase bude vyhlásená súťaž na viac ako 58 kilometroch novej rýchlostnej cesty. Doteraz je pritom na tomto úseku v prevádzke iba o málo viac ako 40 kilometrov rýchlostnej cesty.