- aktualizované 10:05
BRATISLAVA 28. júna – Leto je vhodné obdobie na cestovanie, výlety a spoznávanie krás Slovenska. Pozrite si, aký variant cestovania vás vyjde lacnejšie. Porovnali sme náklady aj ostatné výhody a nevýhody na cestu z Bratislavy na Štrbské pleso vlakom alebo autom.
Novodobý trend nás stále viac motivuje k tomu, aby sme autá nechali doma a začali viac využívať prostriedky hromadnej dopravy. Ekologická stránka veci je jasná, ale ako na tom bude bežná rodina ak sa rozhodne stráviť víkend v krásnom prostredí Vysokých Tatier, v okolí Štrbského plesa z hľadiska dĺžky cesty, jej ceny či pohodlia? Preskúmali sme, kedy sa oplatí ísť autom a kedy je ekonomickejšie ísť vlakom.
Treba zdôrazniť, že oba varianty majú svoje neodmysliteľné výhody, ale aj nevýhody. Cesta vlakom je jednoznačne ekologickejšia, v zásade bezpečnejšia, bez starostí počas samotného cestovania. Od momentu nastúpenia do vlaku až po vystúpenie z neho často krát aj pohodlnejšia.
Cestovanie autom má nepochybne tiež svoje výhody. V drvivej väčšine prípadov bude cesta trvať výrazne kratšie a okrem iného môžete odbočiť z hlavnej trasy a pozrieť si mnohé zaujímavé miesta, zastaviť kde len chcete a tak si obohatiť program výletu.
Na štyroch kolesách na Štrbské pleso
Ak sa na výlet sa vyberie 3 či 4 členná rodina a na cestu vyrazí v piatok, hneď narazí na prvý problém. V tento deň je najmä komplikovaný výjazd z Bratislavy, ale aj prejazd ďalšími mestami po trase. Vvoria sa dlhé kolóny, čím sa predlžuje čas strávený v aute pokojne aj o desiatky minút.
S hustejšou premávkou je aj väčšia pravdepodobnosť dopravných nehôd, ktoré spôsobia zdržanie aj keď nie sme ich priamymi účastníkmi. V neposlednom rade si šofér neužíva výlet od samého začiatku.
Ďalšou nepríjemnosťou je nutnosť auto niekde zaparkovať. V neposlednom rade a na čo by sme mali skutočne dbať, je životné prostredie. Cestovanie autom určite nie je ekologické.
Cesta autom ale samozrejme ponúka aj mnohé výhody. „Cestujete od dverí k dverám“, odpadáva starosť o batožinu, ktorú pohodlne naložíte pred domom do kufra auta a pred hotelom vyložíte, čo v prípade využitia hromadnej dopravy a cestovania s deťmi už taká zábava nie je. Cesta autom je výrazne rýchlejšia ako vlak a to aj v prípade, že by ste sa v kolónach zdržali aj niekoľko desiatok minút.
Prerátali sme náklady. Trasa z hlavného mesta do Štrby je dlhá približne 315 až 330 kilometrov a v ideálnej premávke trvá 3,5 až štyri hodiny. Cena za pohonné hmoty je pri bežnej spotrebe 30 až 35 eur jednosmerne. V prípade, že diaľničnú známku nemáte, treba k nákladom prirátať 10 eur.
Najkratšiu a najrýchlejšiu trasu nájdete TU.
Vlakom do Vysokých Tatier
Pri ceste vlakom treba rátať s náročnejšou prípravou. Prvou starosťou je naplánovať si nadväznosť spojov až na Štrbské pleso, pretože treba rátať s viacerými prestupmi a kúpiť si cestovné lístky.
Každý by mal dbať na skoršiu rezerváciu miesteniek. V sezónne a v piatky sú vlaky zväčša plné. V prípade väčšieho komfortu je vhodné si zakúpiť lístky v I. triede, čo však citeľne zvyšuje cenu lístkov. Cestujúci môžu využiť služby reštauračného vozňa a deti majú väčšiu slobodu pohybu ako v aute.
Cesta sa začína už opustením domova, pretože sa treba prepraviť na železničnú stanicu. Po nastúpení do rýchlika sa začína tá pohodlnejšia časť cesty, odpadávajú starosti so šoférovaním, čo znamená, že všetci “účastníci zájazdu“ si môžu vychutnávať cestovanie od samého začiatku.
Medzi neodškriepiteľné výhody cestovania vlakom patrí bezpečnosť a ekologickosť. Nehrozia tu dopravné zápchy, je nižšia pravdepodobnosť dopravnej nehody alebo iného dôvodu meškania. Najmä deti môžu oceniť pestrosť dopravných prostriedkov, ako električku alebo Zubačku na Štrbské pleso.
Je niekoľko možností ako zostaviť trasu z Bratislavy na Štrbské pleso. Pri plánovaní treba dať pozor na čas príjazdu do Popradu, respektíve do Štrby tak, aby ešte premávali nadväzné spoje.
Cesta z hlavného mesta do Popradu vlakom InterCity trvá 3 hodiny a 38 minút. Je vypravený 3 krát za deň. Cena lístka za dospelú osobu je 20,10 eur jednosmerne. Deti od 6 do 16 rokov cestujú s 50% zľavou základného lístka. Následne treba prestúpiť na tatranskú električku, ktorá cestujúcich odvezie až na Štrbské pleso.
Tá premáva raz za hodinu, len vo vybraných časoch dva krát za hodinu. Cena jednosmerného lístka je 2,00 eura. Prejsť tento 29 kilometrový úsek trvá približne 70 minút. Táto možnosť je v zásade najdrahšia a časovo najnáročnejšia.
Cesta bežným rýchlikom z hlavného mesta priamo do Štrby trvá 4 hodiny 3 minút. Cena jednosmerného lístka v II. triede je 14,20 eur. Tento spoj premáva 5 krát za deň. Zo Štrby vás na Štrbské pleso odvezie ozubená Zubačka za 15 minút. Cena lístka je 1,00 euro.
Teoreticky najrýchlejším variantom je použiť vlak IC z Bratislavy do Popradu, z Popradu vlakom do Štrby a následne Zubačkou na Štrbské pleso. V ideálnej nadväznostiach spojov sa dá táto cesta absolvovať za 45 minút. Cena lístka z Popradu na Štrbské pleso je 2,20 eura.
Oplatí sa vlak alebo auto?
Po prerátaní nákladov za cestovné lístky na vlak a porovnaní ich s výdavkami na cestu autom, sa z ekonomického hľadiska cesta vlakom oplatí iba v prípade, že cestuje iba jedna dospelá osoba.
V prípade cestovania väčšej skupiny dospelých osôb sa z finančného hľadiska viac oplatí cestovať autom. Školopovinné deti môžu cestovať zdarma. Okrem vyššieho cestovného, pribúdajú aj starosti s batožinou, prestupmi, prestojmi a samotnou dĺžkou cesty. V prospech vlaku hovorí najmä ekologické hľadisko a bezpečnosť, ktorá je vo vlaku značne vyššia.
Rezort dopravy tvrdí, že cesta vlakom je ekonomickejšia
Ministerstvo dopravy označilo náš prepočet za chybný. „Rezort dopravy totiž vo všetkých vlakoch realizovaných vo verejnom záujme uplatňuje tzv. režim bezplatnej prepravy pre deti, žiakov a študentov a teda minimálne dve uvádzané osoby vo vlaku neplatia nič,“ uviedol rezort dopravy.
Svoje tvrdenie odôvodňuje tým, že aj keby nemali rodičia žiadnu zľavu, zaplatia základné cestovné platí zásada, čím je väčšia prejdená trasa, tým sú nižšie náklady na prejdený kilometer. Pri 10 kilometrovej ceste vychádza cena za kilometer 7,5 centa, pri 50 km 5,5 centa, pri 100 km 5,25 centa, pri 200 km 4,63 centa a pri prejdení 300 km je cena za jeden km len 4,42 centa.
Pri ceste autom cena benzínu alebo nafty neklesá, tak by pri cene 1,20 euro za liter PHM (a to sú aj vyššie ceny) muselo mať auto priemernú spotrebu tzn. súčet aj za mesto aj mimo mesta menšiu ako 4,5 litrov na 100 km, pričom ak by naozaj malo ísť o lacnejšiu dopravu autom, tak by spotreba musela byť výrazne pod 4 l na 100 km.