Hlavným problémom budovania diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku nie je ani tak ich samotná výstavba, ale pomalá príprava celého procesu.
Investičný riaditeľ a člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Stanislav Beňo hovorí, že tá je z hľadiska legislatívy veľmi komplikovaná a trvá príliš dlho, pokiaľ sa dostanú k začiatku realizácie.
Zrýchliť prípravu má podľa neho novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Po tom, čo ju prezidentka Zuzana Čaputová vrátila parlamentu s viacerými výhradami, budú o nej poslanci opäť rokovať.
Urýchlenie pred výstavbou
„Novela, na ktorej príprave sme sa zúčastňovali spolu s ministerstvom dopravy, hovorí o urýchlení prípravy pred výstavou. To znamená, definuje iné míľniky, kedy v rámci prípravy oslovujeme ministerstvo financií cez Útvar hodnoty za peniaze a oni sa vyjadrujú k jednotlivým etapám prípravy,“ povedal v podcaste NDS Beňo.
Kmeťko: Uponáhľaná príprava môže dokončenie diaľnic spomaliť a predražiť (rozhovor)
Ako poznamenal, novela sa týka špeciálne diaľničných úsekov, o ktorých už vedia s takmer stopercentnou istotou povedať, kadiaľ pôjdu.
„V niektorých častiach stojíme a čakáme na to, kedy bude realizovaná štúdia, a kým bude hotová, potom po roku začíname niečo robiť. Hovoríme, dajte nám šancu, keď s takmer stopercentnou istotou vieme, kadiaľ cesta ide, a súčasne počas štúdie nechajte nás spustiť proces prípravy územného rozhodnutia,“ uviedol investičný šéf diaľničiarov.
Ušetriť vedia až 24 mesiacov
Dĺžka prípravy územného rozhodnutia a štúdie je podľa neho zhruba jedna k jednej, pričom v prípade platnosti zmien sú schopní ušetriť 18 až 24 mesiacov pri konkrétnych vybraných stavbách diaľnic D1, D3 a rýchlostnej cesty R4.
Druhá rúra tunela Branisko na D1 je v pláne, výstavba je možná aj počas prevádzky tej pravej
Pri hlasovaní koncom marca poslanci k pôvodným prioritným úsekom zaradili aj plánované celé trasy R2, R3 a R6.„Novela nijakým spôsobom neuberá právomoci Útvaru hodnoty za peniaze,“ tvrdí Beňo.
NDS má podľa neho napríklad v prípade chýbajúcich úsekov D3 vypracované a právoplatné územné rozhodnutia „To znamená, Útvar hodnoty za peniaze sa pred spustením stavebného povolenia v tomto roku k všetkým úsekom D3 vyjadruje. Ak niekto hovorí, že novela berie práva Útvaru hodnoty za peniaze, nie je to tak vôbec,“ dodal.
Kľúčové úseky diaľnic
Novela zákona, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy, má urýchliť prípravu kľúčových úsekov diaľnic D1 Turany – Hubová a Bidovce – hranica s Ukrajinou, D3 na Kysuciach a R4 od Prešova po hranice s Poľskom.
Novela upravuje povinnosť pri vypracovaní jednej zo štúdií uskutočniteľnosti, ktorá sa po novom má pripravovať až po územnom konaní, čím sa dá ušetriť až 18 mesiacov. K novele zákona vzniesli vážne výhrady popri hlave štátu práve Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) aj viacerí ekonomickí odborníci, verejné inštitúcie a mimovládne organizácie.
Zmeny v zákone pri hlasovaní koncom marca podporila veľká väčšina 137 poslancov naprieč politickým spektrom, pričom návrh rezortu dopravy predložil Miloš Svrček zo Sme rodina.
Proces trvá skoro 14 rokov
Dočasne poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) upozornil, že proces od začiatku prípravy po ukončenie výstavby diaľnic trvá priemerne štrnásť rokov.
„Žiaľ, súčasné zákony nám nedovoľujú byť rýchlejší, preto sa ich snažíme zmeniť,“ uviedol s tým, že situácia v mestách a obciach na hlavných ťahoch, ktoré nemajú obchvat alebo diaľnicu, sa pre rastúci počet áut zhoršuje. Názorový rozpor medzi ministerstvom dopravy a ÚHP zosilnel po tom, ako hlava štátu novelu vetovala.
Na podporu jej schválenia sa vyjadrili odborníci z Technickej univerzity v Košiciach, zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska či Slovenskej komory stavebných inžinierov. Tí tvrdia, že novela zákona pre urýchlenie prípravy diaľnic pomôže ich rýchlejšej výstavbe.