Zverejnený výsledok kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) len potvrdzuje mnohé zistenia súčasného vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS).
Na základe výsledkov kontroly podá spoločnosť trestné oznámenie a bude plne súčinná s orgánmi činnými v trestnom konaní. Informoval o tom v pondelok predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa v reakcii na zistenia kontrolórov, ktorí skúmali nastavenie systému verejného obstarávania v spoločnosti.
„Viacerými popísanými skutočnosťami v správe NKÚ sa v nasledujúcich týždňoch budeme detailne zaoberať, a tak ako doteraz, budeme prijímať adekvátne a náležité opatrenia. Do 20. októbra 2021 sme povinní informovať NKÚ o návrhoch opatrení, následne do 10. januára 2022 sme povinní ich aj aplikovať,“ priblížil Tlapa.
Efektívnejšie nakladanie s financiami
NDS požiadala v lete 2020 o vykonanie kontroly zameranej predovšetkým na proces verejného obstarávania.
„Požiadavka bola NKÚ adresovaná na základe viacerých zistení terajšieho vedenia NDS. Od momentu nástupu, v apríli 2020, začalo vedenie NDS realizovať úpravu mnohých vnútorných procesov,“ uviedol Tlapa. Tie boli podľa neho zamerané najmä na systémy verejného obstarávania, viacstupňovej finančnej kontroly a odôvodňovania a vyhodnocovania vecnej potreby zadávania zákaziek.
Diaľničiari neobstarávali transparentne, kontrolóri našli aj vybielené dokumenty
Už aplikáciou týchto opatrení podľa Tlapu prehodnocovalo súčasné vedenie NDS napríklad nákup špeciálnych vozidiel údržby alebo predaj a prenájom protisnehových zábran. Išlo o zákazky rádovo v miliónoch eur. „Práve prehodnotením, zmenou alebo zrušením verejného obstarávania takýchto zákaziek nastavila a ďalej nastavuje NDS proces efektívnejšieho nakladania s verejnými prostriedkami,“ dodal predseda predstavenstva NDS.
Vnútorná kontrola NDS bola nefunkčná
NKÚ v piatok 8. októbra informoval, že proces verejného obstarávania v NDS nebol v rokoch 2019 a 2020 nastavený transparentne a nebránil možným podvodom či korupcii. Vnútorná kontrola NDS bola nefunkčná. Kontrolóri odhalili nedostatky nielen pri jeho príprave, ale tiež pri dokumentovaní procesov.
Diaľničiari v súťaži na nový elektronický mýtny systém zmenili termín na ponuky, piatykrát predĺžili lehotu
Diaľničná spoločnosť podľa nich často nearchivovala dokumenty, niektoré boli dokonca bielené, preto ich nebolo možné detailne preskúmať. NKÚ uviedol, že to automaticky vyvoláva podozrenie, že prostriedky neboli využívané hospodárne, a preto zistenia odstúpil polícii, Úradu pre verejné obstarávanie i vládnemu auditu.
Kontrolované boli zákazky v hodnote vyše 420 miliónov eur od roku 2019 do januára 2021. „Je potrebné za takéto zlyhania vyvodzovať osobnú zodpovednosť. Nie je možné len holo skonštatovať, že sme niečo neurobili, nenaprojektovali či nedodržali. Niekto bol za to zodpovedný a za chyby musí znášať dôsledky,“ upozornil predseda NKÚ Karol Mitrík.