Diaľničiari neobstarávali transparentne, kontrolóri našli aj vybielené dokumenty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Národná Národná diaľničná spoločnosť má v pláne spolupracovať s vysokými školami diaľničná spoločnosť
Foto: ilustračné, SITA/Peter Rusko.
  • aktualizované 8. októbra, 13:38

Proces verejného obstarávania v Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) nebol v rokoch 2019 a 2020 nastavený transparentne a nebránil možným podvodom či korupcii. Vnútorná kontrola NDS bola nefunkčná, informoval v piatok Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) po preverení systému verejného obstarávania.

Kontrolóri odhalili nedostatky nielen pri jeho príprave, ale tiež pri dokumentovaní procesov. Diaľničná spoločnosť podľa nich často nearchivovala dokumenty, niektoré boli dokonca bielené, preto ich nebolo možné detailne preskúmať.

Nehospodárne využívanie prostriedkov

NKÚ uviedol, že to automaticky vyvoláva podozrenie, že prostriedky neboli využívané hospodárne, a preto zistenia odstúpil polícii, úradu pre verejné obstarávanie i vládnemu auditu.

Zlé nastavenie procesov a postupov podľa kontrolórov vyúsťuje do chýb a nedodržiavania termínov.

NKÚ sa zameral na kľúčové nástroje

Poslancom parlamentného výboru odporúčajú požiadať vedenie rezortu dopravy o nastavenie procesu obstarávania v NDS tak, aby bol funkčný, nepredlžovali sa termíny výstavby diaľnic a predišlo sa kráteniu finančných prostriedkov Európskej únie.

NKÚ sa zameral na systémové nastavenie procesu verejného obstarávania, ktoré patrí ku kľúčovým nástrojom na zabezpečenie hospodárnosti a efektívnosti využitia prostriedkov NDS. Kontrolované boli zákazky v hodnote vyše 420 miliónov eur od roku 2019 do januára 2021.

Na prípravu ponúk poskytli len pár hodín

„Je potrebné za takéto zlyhania vyvodzovať osobnú zodpovednosť. Nie je možné len holo skonštatovať, že sme niečo neurobili, nenaprojektovali či nedodržali. Niekto bol za to zodpovedný a za chyby musí znášať dôsledky,“ upozornil predseda NKÚ Karol Mitrík.

Diaľničiari podľa NKÚ nepostupovali podľa zákona o finančnej kontrole, zodpovední zamestnanci nevykonávali základnú finančnú kontrolu, či niektoré peniaze boli poskytnuté nad rámec oprávnenia. Úrad spomenul projekty mokrade Valalíky a rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany.

NDS nedodržiavala ani vlastné smernice týkajúce sa obstarávania, neporovnávala výsledky svojich verejných obstarávaní s inými subjektmi a vo vybraných oblastiach neuplatňovala princíp hodnoty za peniaze.

Rozdelením zákaziek s nízkou hodnotou sa vyhla prísnejšiemu postupu verejného obstarávania, lehoty na predloženie cenových ponúk v niektorých prípadoch určila neprimerane krátke, uchádzači mali na prípravu ponúk len niekoľko hodín.

Výstavba bez finančného krytia

Kontrola tiež poukázala na množstvo nedostatkov vo verejnom obstarávaní pri výstavbe úseku D3 Svrčinovec – Skalité. NDS začala projekt realizovať bez toho, aby mala zabezpečené finančné krytie. Lehota výstavby sa neustále predlžovala. K zmluve o dielo z roku 2013 uzatvorila spoločnosť 14 dodatkov, ktoré so sebou priniesli do prvotného dokumentu až 119 zmien.

Vládny audit identifikoval porušenie pravidiel pri použití európskych prostriedkov a následne došlo k vyčísleniu neoprávnených výdavkov v objeme vyše 43 miliónov eur. Nezrovnalosti sa ukazujú ako významné riziko, s ktorým Slovensko bojuje dlhodobo a ktoré má nepriaznivý vplyv na štátny rozpočet.

Pri štyroch diaľničných úsekoch majú za prvý polrok dosiahnuť výšku 160 miliónov eur, pričom najväčšia suma sa týka problémového úseku D1 pri Žiline Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Len na tomto mieste sa odhaduje, že sa nezrovnalosti vyšplhajú na 80 miliónov eur.

Vyvodiť treba dôsledky

Úsek bol otvorený s 36-mesačným meškaním. Diaľnica síce bola stavebne dokončená už niekoľko mesiacov pred otvorením, problémom bol zabudnutý privádzač do Žiliny, a tak diaľnica dlhé obdobie končila v poli.

„Množstvo európskych peňazí, ktoré sme stratili na nezrovnalostiach, zaplatíme zo štátneho rozpočtu. Chyby diaľničnej spoločnosti spôsobené zlým riadením a chybne nastavenou vnútornou kontrolou musí riešiť vláda aj tým, že chýbajúce peniaze ukrojí z iných svojich priorít,“ uviedol Mitrík.

„Rezort dopravy a súčasné vedenie NDS by preto mali pomenovať tých, ktorí za tento stav zodpovedajú a mali by voči nim vyvodiť dôsledky aj na úrovni trestnoprávnej zodpovednosti,“ dodal predseda NKÚ.

Ministerstvo je súčinné pri vyšetrovaní

Ministerstvo dopravy a výstavby zobralo správu NKÚ na vedomie. „Veľmi triezvo vnímame zodpovednosť predchádzajúceho vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti. Sme pripravení byť absolútne súčinní orgánom činným v trestnom konaní, ak to, samozrejme, bude potrebné,“ zareagoval pre agentúru SITA rezortný hovorca a poradca ministra dopravy Ivan Rudolf.

Pripomenul, že pred niekoľkými týždňami nastúpil do pozície generálneho riaditeľa NDS manažér, ktorý má za úlohu okrem iného aj zauditovať všetky vnútorné procesy v rámci spoločnosti. Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková odkázala, že stanovisko k zisteniam kontrolórov poskytnú v pondelok.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováIvan Rudolf
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)NKÚ Najvyšší kontrolný úrad