Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o nezaplatenom cestnom mýte v EÚ sa bude vzťahovať aj na diaľničné známky.
BRATISLAVA 7. januára (SITA) – Problém s vymáhaním pokút od zahraničných vodičov osobných motorových vozidiel za využívanie diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku bez úhrady elektronickej diaľničnej známky sa podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) bude riešiť na úrovni Európskej únie. Túto problematiku zahŕňa tzv. cestný balík, ktorý Európska komisia zverejnila v máji minulého roka, pričom rokovania o potrebných legislatívnych zmenách ešte nie sú uzavreté.
„Súčasťou balíka je šesť legislatívnych návrhov komisie, okrem iného aj návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov a uľahčení cezhraničnej výmeny informácií o nezaplatenom cestnom mýte v EÚ. Ten sa bude vzťahovať aj na diaľničné známky,“ informovalo ministerstvo dopravy agentúru SITA. „V súčasnosti k predmetnému návrhu smernice prebiehajú rokovania na úrovni pracovnej skupiny Rady EÚ pre pozemnú dopravu. Slovenská republika návrh smernice podporuje,“ uviedol rezort dopravy.
Vyšší počet kontrol priamo na cestách
Do prijatia smernice má polícia v spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. (NDS) vykonávať vyšší počet kontrol priamo na cestách a riešiť priestupky v blokovom konaní. Čo sa týka vymáhania pokút od zahraničných vodičov, ministerstvo dopravy považuje za správne uplatniť a dať prednosť trvalému celoeurópskemu riešeniu, ktoré sa v súčasnosti prerokúva na európskej úrovni. A to podľa neho podporujú aj ďalšie krajiny EÚ.
Niektoré štáty, ako napríklad susedné Maďarsko, si na vymáhanie pokút od zahraničných vodičov najali advokátske kancelárie v príslušných štátoch. Nečakali na celoeurópske riešenie, keďže pre nezodpovedných motoristov prichádzajú pre nezaplatené diaľničné známky o veľké sumy peňazí v rozpočte. Ministerstvo dopravy tiež uvažovalo nad podobnou možnosťou, ale napokon k nej nepristúpilo napriek tomu, že štát stráca nezanedbateľný objem finančných prostriedkov.
Vodiči zo zahraničia môžu jazdiť zadarmo, pokuta im zatiaľ nehrozí
„V súčasnosti chýba spôsob legálneho získavania údajov o držiteľoch vozidiel zo zahraničia,“ tvrdí rezort dopravy. Nezverejnil, o akú sumu prichádza štát ročne pre to, že vodiči zo zahraničia naďalej jazdia po našich diaľniciach bez zaplatenia. Pokuty v prípade domácich vodičov posielajú príslušné odbory okresných úradov.
„Počet áut zachytených kamerovým systémom musí ešte NDS očistiť. Ide napríklad o autá zahraničných vodičov, ale aj autá ministerstva vnútra, občanov s ťažkým zdravotným postihnutím , autá s mýtnymi jednotkami, viacnásobné vstupy na diaľnicu bez diaľničnej známky,“ uviedlo ministerstvo s tým, že preto zatiaľ nebude zverejňovať čiastkové údaje.
Pokuty do zahraničia začnú zasielať po prijatí smernice
Pre riešenie je potrebná zmena európskej legislatívy, keďže podľa rezortu v súčasnosti nie je možné využiť údaje zo systému cezhraničnej výmeny dát v súvislosti s deliktami v oblasti spoplatnenia cestnej infraštruktúry. S odosielaním pokút do zahraničia sa začne po prijatí tejto potrebnej zmeny v európskej legislatíve.
„Túto tému na rokovaní v Bruseli otvoril aj minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. V prípade zahraničných vozidiel sa dovtedy sústredíme na kontrolu priamo na mieste a riešenie priestupkov v blokovom konaní,“ dodalo ministerstvo dopravy.
Systém údajov EÚ nezahŕňa údaje o nezaplatení známok
Vymáhať pokuty od zahraničných vodičov podľa rezortu aktuálne nie je možné. V súčasnosti vybudovaný systém na zdieľanie údajov o vodičoch a autách v EÚ – EUCARIS umožňuje cezhraničnú výmenu dát o držiteľoch vozidiel v súvislosti s ôsmimi deliktami, ktoré sa týkajú bezpečnosti cestnej premávky. Ide napríklad o prekročenie povolenej rýchlosti, nezastavenie na červenú, nedovolené použitie mobilných telefónov.
Smernica umožní identifikovať vodičov pri mýte aj známkach
„To znamená, že absentuje legislatívne pokrytie správnych deliktov, ako je napríklad nezaplatenie elektronickej diaľničnej známky. Po prijatí smernice bude možné identifikovať jednotlivých vodičov. Po získaní zahraničných registrov bude možné napríklad aj zistiť, či vozidlo, ktoré systém vyhodnotí ako podozrivé, nemá napríklad mýtnu jednotku a v skutočnosti platí mýto, a nie známku,“ priblížilo ministerstvo dopravy.
„Rovnako bude možné overiť, či systém správne vyhodnotil evidenčné číslo vozidla a či auto v skutočnosti nemá zaplatené diaľničnú známku a podobne,“ dodal rezort s tým, že pre toto riešenie je potrebná zmena európskej legislatívy.