Vláda odsúhlasila návrh na spracovanie národnej štúdie uskutočniteľnosti pre projekt vysokorýchlostnej trate prepojenia krajín V4. Ministerstvo financií má zároveň poskytnúť ministerstvu dopravy a výstavby na rok 2022 v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy finančné prostriedky na spracovanie štúdie v celkovej výške 1 mil. eur.
Návrh na rokovanie vlády predložil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina). Ten má podľa uznesenia vlády zabezpečiť, aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejné obstarávanie na spracovanie uvedenej štúdie do 30. novembra 2021. Tie by mali uhradiť výdavky s tým spojené do konca roku 2024.
Len Slovensko nemá pripravený koncept
Ministerstvo dopravy predložilo návrh na spracovanie národnej štúdie uskutočniteľnosti pre projekt vysokorýchlostného železničného prepojenia krajín V4 na základe spoločného vyhlásenia predsedov ich vlád v júni 2018 o pristúpení k tomuto projektu a zámere spolupracovať na ňom. Slovenská republika, ako jediná z krajín V4, nemá pripravený žiadny koncept budovania vysokorýchlostnej trate (VRT).
„Spracovanie národnej štúdie uskutočniteľnosti je jedným zo základných predpokladov nielen realizácie prípadnej výstavby VRT na Slovensku, ale aj možnosti financovania celého projektu z prostriedkov EÚ,“ uviedlo ministerstvo dopravy.
Železnice vypravia takmer sto mimoriadnych vlakov na stretnutie s pápežom Františkom
Neúčasťou na uvedenom projekte podľa rezortu hrozí trasovanie vysokorýchlostnej trate z Maďarska do Českej republiky a Poľska cez Viedeň, čiže mimo Bratislavy a Slovenska.
Trať smerom na Bratislavu a Kúty
Predmetom štúdie uskutočniteľnosti na Slovensku v oblasti technického a prevádzkového riešenia a následne ekonomického posúdenia vysokorýchlostnej trate bude podľa materiálu trať od štátnej hranice SR s Maďarskom smerom na Bratislavu a Kúty po hranici s Českom, vrátane koncepčných alternatív pre jednotlivé úseky.
Železnice chcú vyhovieť požiadavkám ombudsmanky, viac než polovica staníc a zastávok nemá bezbariérový prístup
Koridor VRT v rámci V4 na trase Budapešť – Bratislava – Praha – Varšava sa uvažuje vytvoriť z čiastkových úsekov s rýchlosťami 200, 250, 300 a 350 kilometrov za hodinu. Zámer podpísali ministri na úrovni V4 v závere minulého roka a následne ho poslali eurokomisárke pre dopravu a mobilitu.