Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) očakávajú v tomto roku miliónové prepady tržieb od vlakových dopravcov za využívanie železničnej dopravnej cesty a trakčnej elektriny. Hlavnou príčinou sú následky pandémie koronavírusu, ako aj ekonomická situácia a pokles dopravných výkonov v nákladnej doprave. Pre aktuálne problémy nestíhajú za služby načas platiť ani niektorí osobní dopravcovia.
Kým vlani dosiahli ŽSR celkové výnosy od dopravcov 102,7 milióna eur, vrátane kompenzácie zo štátneho rozpočtu, v tomto roku očakávajú necelých 95 miliónov eur. Tržby z predaja trakčnej elektriny by sa mali znížiť z vlaňajších 71 miliónov na 60,7 milióna eur.
Financovanie železníc v štátnom rozpočte je nedostatočné, podľa Mateja potrebujú stovky miliónov eur
Ministerstvo dopravy a výstavby SR na základe dodatkov k Zmluve o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 až 2021 zvýšilo pre ŽSR tohtoročnú dotáciu už na 302,5 milióna eur.
Práve na kompenzáciu zníženia úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre pre nákladných dopravcov je určených 22,5 milióna eur. Na sanáciu výdavkov súvisiacich so vznikom pandémie vyše 18 miliónov eur.
Dohody o odklade splátok
Správca železničnej infraštruktúry uzavrel dohody o odklade splátok za odber trakčnej elektriny s osobnými vlakovými dopravcami RegioJet (vo výške 595-tisíc eur) a Leo Express (vyše 100-tisíc eur).
Obe spoločnosti prevádzkujú vlakové spoje medzi Českom a Slovenskom na vlastné náklady bez dotácií štátu a tiež pocítili pokles počtu cestujúcich v tomto roku.
Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová pre portál NašaDoprava.sk potvrdila, že uvedené dlhy vznikli z dôvodu pandémie a s tým súvisiacim rapídnym poklesom tržieb, ktorý sa dotkol aj železničného sektora.
Kmeť: Musíme systematicky investovať do dopravy. Inak začnú padať mosty a kolabovať diaľnice
„Splátkové kalendáre sme s menovanými dopravcami uzatvorili prvýkrát. Avšak splátkové kalendáre naša spoločnosť uzatvára aj s inými odberateľmi, ak sa dostanú do omeškania. Splátkové kalendáre sú jedným z nástrojov na efektívne riadenie pohľadávok,“ uviedla.
Spoločnosti majú peniaze uhradiť v piatich splátkach do konca marca 2021. Prvé splátky koncom novembra už zaplatili – RegioJet takmer 119-tisíc eur a Leo Express vyše 20-tisíc eur.
„Predpokladáme, že dopravcovia si budú plniť svoje záväzky v stanovených lehotách,“ podotkla hovorkyňa ŽSR s tým, že voči štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) aktuálne neevidujú pohľadávky po lehote splatnosti.
Škody štát nekompenzoval
RegioJet reaguje, že nemá problémy s plnením dohody o splácaní dlhu. Ako pre portál NašaDoprava.sk uviedol hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj, splátkový kalendár je „úplne legitímny nástroj, ktorý si v tomto mimoriadnom období volia viaceré spoločnosti“, aby si obozretne riadili firemné financie.
Sektor dopravy podľa súkromného dopravcu patrí medzi odvetvia najviac zasiahnuté opatreniami proti pandémii. Zastavením medzinárodnej osobnej dopravy zo strany štátu v marci vznikli dopravcom mnohomiliónové škody, ktoré im štát nekompenzoval. Záujem o cestovanie a tržby sa počas najväčších obmedzení prepadli až o 90 percent.
„Na rozdiel od Českej republiky alebo Rakúska nesmerovala na Slovensku do sektora verejnej dopravy akákoľvek pomoc, ktorá by podporila fingovanie dopravy v čase pandémie,“ upozornil Ondrůj s tým, že osobná železničná doprava patrí medzi kritickú infraštruktúru zabezpečujúcu i v období pandémie chod ekonomiky.
Národný dopravca s platbami nemešká
ZSSK prevádzkuje drvivú väčšinu vlakov, okrem vlakov InterCity, na objednávku výkonov od štátu. Jej hovorca Tomáš Kováč uviedol, že v tomto čase nemeškajú s platbami manažérovi infraštruktúry.
Dopravca za používanie železničnej dopravnej cesty zaplatil vlani 50,7 milióna eur, za jedenásť mesiacov tohto roka 43,9 milióna eur a za celý tento rok by to malo byť 48 miliónov eur.
„Úhrada trakčnej elektrickej energie nie je súčasťou úhrady poplatku za použitie železničnej dopravnej cesty. Náklady na trakčnú elektrickú energiu sa pohybujú zhruba vo výške dvoch tretín poplatku za železničnú dopravnú cestu,“ vysvetlil Kováč.
Od nedele sa na železničnej trati medzi Bratislavou a Komárnom mení dopravca. Čo to znamená pre cestujúcich?
Na základe rozpočtového opatrenia Ministerstva financií SR bol v októbri podpísaný dodatok k Zmluve o dopravných službách vo verejnom záujme, čím sa zvýšila zálohová úhrada pre ZSSK pre rok 2020 o 49,7 milióna eur.
„Tieto finančné prostriedky sú určené na pokrytie výdavkov spojených so vznikom pandémie COVID-10 a poskytujú sa z dôvodu kompenzácie negatívneho vplyvu na výdavky kvôli pandémii,“ uzavrel Kováč.
Rezort zvažuje pomoc železničiarom
Výskyt ochorenia COVID-19 podľa Ministerstva dopravy a výstavby SR spôsobil prudký pokles dopytu po železničných dopravných službách v osobnej aj nákladnej doprave. Nevyhnutnosť kompenzácie dopadov pandémie si uvedomuje aj Európska únia.
Doležal: Ak na modernizáciu železníc nebude dostatok financií, dôsledky môžu byť fatálne
„Nariadením Európskeho parlamentu a Rady zo 7. októbra 2020 ustanovila opatrenia pre udržateľný trh železničnej dopravy vzhľadom na výskyt ochorenia COVID-19. Časť prostriedkov vynaložených najmä na zadováženie ochranných prostriedkov bola už z časti kompenzovaná,“ priblížil hovorca ministerstva dopravy Ivan Rudolf.
Rezort dopravy aktuálne analyzuje možnosti v rámci spomínaného nariadenia a pripravuje v jeho intenciách formu pomoci. Podľa Rudolfa si však treba uvedomiť, že akýkoľvek spôsob podpory v rámci týchto opatrení pôjde vždy na úkor štátu. „Konečná podoba možných opatrení pre železničný sektor je preto otázkou možností štátneho rozpočtu,“ dodal.