Spoločnosť Verejné prístavy, a. s., dosiahla v minulom roku priaznivý hospodársky výsledok v objeme 350-tisíc eur. Podľa jej generálneho riaditeľa Roman Kissa je to výrazné zlepšenie oproti roku 2021, kedy firma pre jednorazové transakcie vykázala stratu po zdanení 1,3 milióna eur.
Zabezpečenie budúcich výnosov
„Po očistení jednorazových vplyvov je zisk nižší najmä z dôvodu vyšších cien energií, miestnych daní a nákladov spojených s optimalizáciou procesov smerujúcich k zvyšovaniu ziskovosti, ktorých plný efekt sa prejaví v roku 2023,“ uviedol pre agentúru SITA Kiss. Verejné prístavy zaznamenali v roku 2020 zisk po zdanení vo výške takmer milión eur.
Vedenie štátnej spoločnosti sa vlani venovalo opatreniam na zabezpečenie budúcich výnosov a optimalizácie nákladov najmä zefektívňovaním činnosti, ako aj dôslednejšiemu vymáhaniu pohľadávok po lehote splatnosti a predchádzaniu ich vzniku.
Ceny diaľničných známok nemuseli vzrásť tak výrazne, mohlo to byť podľa Kmeťa o euro ročne a nie „skokovo“
„Verejné prístavy napríklad pristúpili k aktualizácii sadzobníka poplatkov a dôslednému uplatňovaniu inflačných doložiek v zmluvách či dôraznému vymáhaniu pohľadávok zmenou interných postupov a predpisov,“ priblížil Kiss s tým, že tieto dva kroky pozitívne ovplyvnili cash flow spoločnosti a nastavili procesy do budúcnosti.
Platobná disciplína
Procesy týkajúce sa riešenia platobnej disciplíny problémových partnerov podľa generálneho riaditeľa Verejných prístavov upravili tak, aby viedli k minimalizácii nevymožiteľných pohľadávok v budúcnosti.
V zmluvných vzťahoch zmenili výšku dlhodobých nájmov a zabezpečili štandardizáciu nájomných a iných zmlúv, čím sa znížia náklady na ich sledovanie a udržiavanie.
Diaľnica D1 Bratislava - Košice sa stavia už polstoročie. Ak by mala inú trasa, mohla byť hotová
„V neposlednom rade sme pristúpili k rokovaniam s najväčšími obchodnými partnermi v osobnej aj nákladnej vodnej doprave, dopravným úradom a zriaďovateľom o možnostiach ďalšieho strategického rozvoja Verejných prístavov a vodnej dopravy na Slovensku,“ poznamenal Kiss.
Rok 2023
Medzi hlavné ciele spoločnosti v roku 2023 patrí kvalitné poskytovanie služieb, ktoré jej dlhodobým a spoľahlivým zákazníkom umožnia efektívnejšie vykonávať ich podnikateľskú činnosť.
„Uvedomujeme si, že rozvoj vodnej dopravy si vyžaduje serióznu spoluprácu všetkých zúčastnených, a preto našou prioritou bude rozvoj dialógu s relevantnými a serióznymi partnermi,“ načrtol Kiss.
V oblasti investícií sa zamerajú najmä na reorganizáciu osobného prístavu v duchu európskych štandardov, vybudovaniu zázemia pre malé plavidlá či podpore iných rozvojových projektov, ktoré sú v súčasnosti v štádiu príprav.
„Okrem rozvoja nákladného prístavu do budúcnosti máme záujem aj na vytvorení tréningového strediska pre profesionálov v lodnej doprave v Bratislave,“ dodal generálny riaditeľ Verejných prístavov.
Spoločnosť Verejné prístavy, a. s., bola založená v roku 2008, jej zakladateľom je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo dopravy SR. Spoločnosť vlastní pozemky a zariadenia vo verejných prístavoch Bratislava, Komárno, Štúrovo, má základné imanie vo výške cez 564 miliónov eur. Spoločnosť vznikla pre prevádzku verejných prístavov, prípravu a realizáciu ich výstavby, vrátane spracovania dlhodobých a krátkodobých koncepcií rozvoja.