Verejná doprava potrebuje pomoc od štátu, riaditeľ Arriva volá po zlepšení podmienok pre vodičov a systémových riešeniach

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Arriva, najväčší domáci prevádzkovateľ autobusovej dopravy Foto: www.facebook.com/arriva.na.slovensku

Niekoľkomesačný výpadok spojov prímestskej autobusovej dopravy v Bratislavskom samosprávnom kraji (BSK) poukázal na potrebu úpravy legislatívy. Na štvrtkovej tlačovej konferencii to uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.

Zápas o vodičov

Podľa neho potrebuje verejná osobná doprava pomoc štátu v podobe legislatívnych zmien, ktoré by pomohli zlepšiť podmienky pre prácu vodiča autobusu.

„Nedostatok vodičov v okolí Bratislavy je z časti objektívny problém. Faktom ale je, že zatiaľ čo Arriva sa po neúspešnej súťaži v Nitre správala zodpovedne a umožnila plynulý prechod bývalých vodičov k novému poskytovateľovi služieb, v Bratislavskom kraji sme dva mesiace museli o pôvodných vodičov bývalého dopravcu zápasiť,“ uviedol Ivan.

K vyriešeniu problémov s nedostatkom vodičov v Bratislavskom kraji dopravcovi dopomohla podpora materskej skupiny Arriva.

Problémy treba systémovo riešiť

Podľa Ivana je potrebné prijať systémové legislatívne riešenia. „V prvom rade opätovné zavedenie nižšieho veku potrebného na získanie vodičského oprávnenia z dnešných 24 na 21 rokov a v strednodobom horizonte aj prípadné zníženie odvodov,“ skonštatoval.

Ivan zdôraznil, že verejnú osobnú dopravu využívajú každý deň milióny ľudí. „Pokiaľ verejná doprava funguje, málokto jej venuje pozornosť. Až výpadok viacerých spojov koncom minulého a začiatkom tohto roka, ktorý spôsobil nedostatok vodičov a rušňovodičov, vzbudil pozornosť objednávateľov i cestujúcich,“ pripomenul Ivan.

Metodické usmernenie tendrov

Pre verejnú dopravu je kľúčovou témou aj integrácia rôznych druhov verejnej dopravy. „Nevyhnutnou podmienkou pre to, aby bola integrácia funkčná, je centrálne definovanie jednotných štandardov, a to hlavne pokiaľ ide o priemerný vek, výbavu, ekologické parametre vozidiel, informačných systémov pre predaj cestovných lístkov a koordináciu dopravy, modernizáciu, nadväznosť cestovných poriadkov a ich prispôsobenie zmenenému životnému rytmu cestujúcich a technologickému pokroku vozového parku,“ skonštatoval Ivan.

Zároveň by sa podľa neho mali centrálne inštitúcie venovať metodickému usmerneniu verejných súťaží na zabezpečenie služieb mestskej a prímestskej autobusovej dopravy.

Od 15. novembra 2021 zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu v BSK spoločnosť Arriva Mobility Solutions, ktorá zaznamenala spočiatku významné výpadky spojov. Dôvodom bol nedostatok vodičov autobusov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe László Ivan
Firmy a inštitúcie ArrivaBSK Bratislavský samosprávny kraj (VÚC)